Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

"Κάπελο" φόρου έως 500% για τα νοίκια

Περισσότερους φόρους φέρνει το 2014 σε εκατοντάδες χιλιάδες φορολογουμένους που αποκτούν εισοδήματα από ενοίκια. Φόροι για εισοδήματα από ενοίκια Με το νέο σύστημα, οι φορολογούμενοι με εισοδήματα αποκλειστικά από ενοίκια θα κληθούν να πληρώσουν το επόμενο έτος αυξημένους φόρους έως και 500% καθώς τα εισοδήματα από ακίνητα φορολογούνται πλέον με 10% από το πρώτο ευρώ. Ο νέος τρόπος φορολόγησης των εισοδημάτων από ακίνητα, που ισχύει από την 1η Ιανουαρίου 2013, αναμένεται να επιβαρύνει σημαντικά τους ιδιοκτήτες ακινήτων που δεν έχουν άλλα εισοδήματα πλην των ενοικίων. Ωστόσο θα ευνοήσει μισθωτούς ή συνταξιούχους οι οποίοι εξασφαλίζουν ένα περιορισμένου εύρους πρόσθετο έσοδο από ενοίκια.

Αλλάζει η αγορά της κύριας κατοικίας

Στα όρια της έχει φτάσει πλέον η αγορά κύριας κατοικίας καθώς 8 στους 10 έλληνες έχουν καλύψει τις στεγαστικές τους ανάγκες. Σϋμφωνα με εκτιμήσεις οικονομικών αναλυτών στα επόμενα χρόνια η ζήτηση για κατοικία θα προέρχεται: -απο την φυσική κίνηση του πληθυσμου (γάμοι, διαζύγια κλπ) -απο την ανάγκη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης. -απο την αγορά των νόμιμων οικονομικών μεταναστών -απο την εξοχική κατοικία. Οικονομικοί αναλυτές υποστηρίζουν ότι η μείωση του αριθμού των αδειών που παρατηρείται από το 2007 μέχρι σήμερα συνδέεται κυρίως με την ικανοποίηση του μεγαλύτερου μέρους των στεγαστικών αναγκών του πληθυσμού, μετά από μια μακρά περίοδο έντονης κατασκευαστικής δραστηριότητας. Σημειώνεται ότι το 2009 αναλογούσαν 1,6 κατοικίες ανά νοικοκυριό από 1,4 κατοικίες το 2000 και το ποσοστό ιδιοκατοίκησης ανήλθε στο 81% από 70% στη ΖτΕ . Στον μεταξύ επιταχυνθηκε τον Φεβρουάριο 10 η πτώση της οικοδομικής δραστηιότητας που έφθασε σε - 42,8% σε ετήσια βάση, έναντι πτώσης του κατά -29,0% τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου χρόνουα Η άνοδος του όγκου των αδειών κατά +18% τον Ιανουάριο οφείλεται στο πολύ χαμηλό επίπεδο αδειών τον ααντίσοιχο περυσινό μήνα, όταν στον μήνα αυτό σημειώθηκε καθυστέρηση και πτώση της έκδοσης αδειών μετά από ζήτημα που προέκυψε για τον τρόπο υπολογισμού και χαρακτηρισμού των ημιυπαίθριων.

Το δίλημα...

Αγορά ή ενοίκιο; Ίσως είναι από τις ελάχιστες φορές που η απάντηση στο ερώτημα αυτό εξαρτάται περισσότερο από το γενικότερο οικονομικό περιβάλλον παρά από την επιθυμία του υποψήφιου αγοραστή. Η περιορισμένη χρηματοδότηση σε συνδυασμό με την σχετική σταθερότητα των τιμών είναι τα στοιχεία εκείνα τα οποία καθιστούν την απάντηση πολύ πιο εύκολη σε σύγκριση με το παρελθόν. Η λύση της αγοράς , εμφανίζεται ιδιαίτερα ελκυστική σε εκείνους που έχουν πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό αφού με τον τρόπο αυτό μπορούν να εκμεταλλευτούν κυρίως τα χαμηλά επιτόκια τα οποία πολύ δύσκολα μπορεί να υποχωρήσουν από τα σημερινά ιστορικά χαμηλά επίπεδα. Από την άλλη πλευρά το επίπεδο τιμών που έχει διαμορφωθεί στην αγορά ακόμα και αν υποχωρήσει οριακά χαμηλότερα ενδεχομένως το κέρδος αυτό να αντισταθμιστεί από μία άνοδο του κόστους του χρήματος. ‘Άλλωστε το όφελος από μια αγορά σε τιμή 1% χαμηλότερη εξανεμίζεται από μία ανάλογη αύξηση των επιτοκίων. Μία ιδιαίτερη κατηγορία υποψήφιων αγοραστών είναι εκείνη η οποία μπορεί να χρηματοδοτήσει από ίδια κεφάλαια την αγορά ενός ακινήτου. Η περίπτωση αυτή είναι ιδιαίτερα πολύπλοκη αφού η ύπαρξη ρευστού διευκολύνει από την μία πλευρά τον δανεισμό (η μορφή εγγύησης αλλά και το πραγματικό κόστος του χρήματος) ενώ από την άλλη αφήνει αρκετά χρονικά περιθώρια να πραγματοποιήσουν την αγορά και στο εγγύς μέλλον. Αυτό ισχύει για εκείνους που θεωρούν ότι στην διάρκεια του επόμενου χρόνου η πτώση του γενικού επιπέδου τιμών θα επιταχυνθεί. Η λύση του ενοικίου είναι πιο ρεαλιστική για εκείνους που δεν έχουν τα απαιτούμενα κεφάλαια για να χρηματοδοτήσουν την λεγόμενη ίδια συμμετοχή αφού πλέον θα πρέπει να υπολογίζουν ότι θα απαιτηθεί να καταβάλλουν τουλάχιστον το 25% του συμφωνηθέντος τιμήματος. Το σίγουρο είναι ότι στην παρούσα φάση η προεξόφληση μελλοντικών εισοδημάτων μόνο επιπλέον άγχος μπορεί να προκαλέσει

Η κλοπή με τον φόρο υπεραξίας

Αναδρομικό φόρο για τα λεφτά που άλλαζαν χέρια κάτω από το τραπέζι σχεδόν σε κάθε αγοραπωλησία ακινήτων, εδώ και δεκαετίες, επιχειρεί να βάλει η κυβέρνηση. Από 1.1.2014 η Εφορία θα ράβει κοστούμι στον πωλητή και θα τον φορολογεί για πλασματικές υπεραξίες από την πώληση του ακινήτου του, λογαριάζοντας σαν... κέρδος τη μεγάλη ψαλίδα ανάμεσα στη χαμηλή αντικειμενική τιμή που είχε δηλωθεί στα συμβόλαια και στην εξωπραγματικά υψηλή αντικειμενική αξία, η οποία ισχύει σήμερα και πλέον ξεπερνά την αγοραία. Το μέτρο πέρασε «λάθρα» το καλοκαίρι, στον ν. 4172, ανατρέποντας ό,τι προέβλεπε ο ν. 4110 που είχε ψηφιστεί πέντε μήνες νωρίτερα! Η τρόικα απαίτησε να στηθεί παγίδα για όλους τους ιδιοκτήτες ακινήτων που θα τολμήσουν στο εξής να πουλήσουν ακίνητο. Στόχος είναι να εισπράξει το Δημόσιο ό,τι έχασε τα προηγούμενα χρόνια, αλλά και ό,τι πιθανόν θα χάσει με την επικείμενη μείωση του φόρου μεταβίβασης στο 3% (από 8%-10% που ισχύει σήμερα). Ο φόρος υπεραξίας θα ανέρχεται σε ποσοστό 15% και θα επιβάλλεται σε μεταβιβάσεις ακινήτων από «δεύτερο χέρι», δηλαδή για όσα δεν θεωρούνται νεόδμητα. Συγκρίνοντας την αξία που είχε δηλωθεί στο συμβόλαιο με το οποίο απέκτησε το ακίνητο ο ιδιοκτήτης και την τιμή πώλησης που θα γραφτεί στο συμβόλαιο μετά την 1.1.2014, η Εφορία θα του ζητήσει να πληρώσει φόρο 15% για το... κέρδος του - αφού όμως αναγνωρίσει και κάποιες «εκπτώσεις» (μέχρι 39% το πολύ) λόγω παλαιότητας. Στην πράξη, βέβαια, ο φόρος θα υπολογιστεί βάσει των λανθασμένων αντικειμενικών τιμών που ίσχυαν τότε και τώρα. Σε σχέση με είκοσι χρόνια πριν, παρότι οι εμπορικές τιμές πλέον καταρρέουν, ο φόρος θα υπολογιστεί, με αντικειμενικές τιμές έως 100 φορές υψηλότερες! Για τις «ανατιμήσεις» αυτές που αποφάσισε το κράτος ο πωλητής θα πληρώσει φόρο υπεραξίας για τιμή υψηλότερη από την αξία που θα εισπράξει πουλώντας το ακίνητο. Στην πραγματικότητα ο σημερινός ιδιοκτήτης θα πληρώσει αναδρομικά φόρο και για τα λεφτά που έδωσε «μαύρα» στον πωλητή όταν αγόρασε το ακίνητο!

Ο παραλογισμός αυτός οφείλεται στο γεγονός ότι σχεδόν όλα τα συμβόλαια συντάσσονταν -από καταβολής αντικειμενικών τιμών- βάσει των τιμών της Εφορίας, που συνήθως ήταν χαμηλότερες από τις εμπορικές. Για παράδειγμα, αν ένα σπίτι στο Παλαιό Φάληρο πουλήθηκε το 1996 για 30.000.000 δραχμές (ή περίπου 88.000 ευρώ) αλλά η αντικειμενική τιμή στο συμβόλαιο ήταν 20.000.000 δραχμές (περίπου 58.000 ευρώ), ο ιδιοκτήτης που το μεταπωλεί σήμερα για 100.000 ευρώ (λόγω κρίσης) αλλά με αντικειμενική αξία στο συμβόλαιο 175.000 ευρώ, θα πληρώσει φόρο για «κέρδος» 117.000 ευρώ και όχι για μόλις 12.000 ευρώ που είναι η πραγματική διαφορά μεταξύ όσων πλήρωσε τότε και εισέπραξε σήμερα. Λόγω παλαιότητας η φορολογητέα αξία «αποπληθωρίζεται» και μειώνεται κατά 27%. Ετσι, ο φόρος θα υπολογιστεί με συντελεστή 15% (για αξία περίπου 77.000 ευρώ) στα 11.500 ευρώ. Δηλαδή ο ιδιοκτήτης θα δώσει στο κράτος το 95% των χρημάτων που «κέρδισε» ή το 10% των χρημάτων που εισέπραξε. Σε ακραίες περιπτώσεις, όπως ρητώς προβλέπει ο ν. 4172/13, όταν η τιμή αγοράς του ακινήτου δεν προκύπτει με ακρίβεια ή από έγγραφα (αν π.χ. έγιναν «διά λόγου» συμβόλαια αγοράς, όπως στην Κρήτη, από κληρονομιά από παππούδες ή με τίμημα σε κατοχικές δραχμές κ.λπ.), η Εφορία μπορεί να θεωρεί μηδενικό (!) το κόστος απόκτησής του, επιβάλλοντας φόρο υπεραξίας για τον πωλητή που θα υπολογίζεται στο 100% της τρέχουσας αντικειμενικής αξίας του ακινήτου.

Ωστόσο, ο σημερινός ιδιοκτήτης δεν μπορεί να ισχυριστεί στην Εφορία -για να γλιτώσει φόρο υπεραξίας- ότι στα συμβόλαια με τα οποία αγόρασε στο παρελθόν το ακίνητο είχε δηλώσει μικρότερη αξία από την πραγματική για να φοροδιαφύγουν αυτός και ο πωλητής. Συνεπώς, θα αναγκαστεί να πληρώσει περισσότερους φόρους σήμερα, στις αντίξοες εποχές που βιώνουν όμως πια η χώρα και όλα τα νοικοκυριά. Υπ’ αυτήν την έννοια, το κράτος θα τον φορολογεί και για τα λεφτά που έδωσε πριν από μία ή δύο δεκαετίες κάτω από το τραπέζι, χωρίς να φαίνονται στα συμβόλαια, και τα οποία κατέληξαν «μαύρα» και αφορολόγητα στις τσέπες όσων στο παρελθόν θησαύριζαν από το Ελ Ντοράντο της ελληνικής κτηματαγοράς.

ΠΗΓΗ: www.protothema.gr

Ψηφίστηκε επι της αρχής ο ενιαίος φόρος

Το νομοσχέδιο για τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων υπερψηφίστηκε επί της αρχής από τις κοινοβουλευτικές ομάδες της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ, ενώ καταψηφίστηκε από τα υπόλοιπα κόμματα. Φυσικά , οι "αντάρτες" της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ σιώπησαν. Ο υπουργός Οικονομικών, Γιάννης Στουρνάρας, είχε καταθέσει νωρίτερα μια σειρά νομοτεχνικών αλλαγών και προσθηκών, ανάμεσα στις οποίες αναφέρονται τα εξής:

* Μειώνεται ο ΕΝΦΙΑ κατά 60% για τα ακίνητα για τα οποία ισχύει μερική απαγόρευση χρήσης εντός σχεδίου πόλης ή οικισμού (η αρχική διατύπωση προέβλεπε 30% μείωση).

* Για τον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ, προβλέπεται μηδενικός συντελεστής ειδικών κτηρίων, καθώς και μηδενικός συντελεστής βοηθητικών χώρων, και για τα ειδικά κτήρια κτηνοτροφικής χρήσης (το αρχικό σχέδιο αναφερόταν μονάχα στα αγροτικής χρήσης ειδικά κτήρια)

* Από την καταβολή του ΕΝΦΙΑ απαλλάσσονται οι τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες, καθώς και οικογένειες με ένα μέλος με αναπηρία σε ποσοστό άνω του 80%, σύμφωνα με τις αρχικές προβλέψεις του νομοσχεδίου, με τη μόνη διαφορά ότι πλέον το πλαφόν του συνολικού φορολογητέου οικογενειακού εισοδήματος, ανεβαίνει από τις 9000 ευρώ, για να καλύψει και οικογένειες μέ φορολογητέο εισόδημα έως 12000.

* Καταγράφεται η ρητή διαβεβαίωση του υπουργού Οικονομικών, πως για να ισχύσει η μερική ή η ολική απαλλαγή από την καταβολή ΕΝΦΙΑ, θα πρέπει ο ενδιαφερόμενος να μην έχει αρρύθμιστες ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο ή τα ασφαλιστικά ταμεία (στην αρχική διατύπωση, υπήρχε μονάχα ο όρος της μη δέσμευσης του ενδιαφερομένου με ληξιπρόθεσμες οφειλές).

* Προβλέπεται και για τους προέδρους, τους διευθύνοντες συμβούλους και τα μέλη του Δ.Σ. της Έωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Θεσσαλονίκης, το ακαταδίωκτο για τη μη καταβολή χρεών, φόρων, προστίμων και οφειλών προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία. Η διάταξη ισχύει για τα πρόσωπα που διετέλεσαν στις ως άνω θέσεις, από την 1/1/2010 και μέχρι τον ορισμό εκκαθαριστών.

* Οι αγρότες οι οποίοι υπάγονται στο άρθρο 41 του κώδικα ΦΠΑ και υποχρεούνται στην υποβολή καταστάσεων φορολογικών στοιχείων, προμηθευτών και πελατών, υποβάλλουν για τις λιανικές συναλλαγές τους, συγκεντρωτικά δεδομένα (σ.σ. η πρόβλεψη συνιστά νέα ρύθμιση του νομοσχεδίου). Σε κάθε περίπτωση, ο προσδιορισμός του χρόνου, του τρόπου, της διαδικασίας υποβολής των καταστάσεων, καθώς και του ύψους της αξίας των στοιχείων, παραμένει στη δικαιοδοσία του γενικού γραμματέα Εσόδων.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki