Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

ΚΑΤΟΙΚΙΑ: Πως θα πουλήσετε ευκολότερα

Θέλετε να πουλήσετε γρήγορα το ακίνητο σας αλλά δεν μπορείτε; Σίγουρα φταίει η άσχημη οικονομική συγκυρία. Ενδεχομενως να φταίει ότι δεν προσαρμόζετε την τιμή προς τα κάτω. Αλλά μπορεί να φταέι ότι δεν βοηθάτε και εσείς στο να προβληθεί σωστά το ακίνητο σας. Για παράδειγμα, αν τα κουφώματα είναι φθαρμένα τότε οι αγοραστές θα διαμορφώσουν μία εντύπωση ότι το ακίνητο είναι σε εγκατάλειψη. Αυτό σημαίνει είυε ότι δεν θα ξεναεμφανιστούν ή ότι θα θέλουν μια έκπτωση. Γι 'αυτό και είναι επιτακτική η ανάγκη ο πωλητής να κάνει ότι μπορεί για να εξαλείψει κάθε πρόβλημα που μπορεί να απομακρύνει τους αγοραστές . Προφανώς, δεν μπορείτε να κάνετε τίποτα για μια κακή θέση, όπως για παράδειγμα αν το διαμέρισμα είναι κοντά σε σιδηροδρομικές γραμμές, ή ότι έχετε μόνο ένα μπάνιο. Αλλά σίγουρα μπορείτε να εξωραϊσετε όλη την διαδικασία Εδώ είναι μερικά από τις πιο συνθηθισμένες αιτίες -εκτός της τιμής-που απομακρύνονται οι αγοραστές :

Η καλή εικόνα του σπιτιού.

Αυτή είναι η δεύτερη  αιτία που δεν πωλείται εύκολα ένα σπίτι. Για αυτό πριν το εκθέσετε προς πωληση , ένα καλό καθάρισμα και βάψιμο καθώς και κάποιες επισκευές μπορεί να βελτιώσουν την εικόνα του . Σε διαφορετική περιπτωση θα πρέπει να συμβιβαστείτε είτε με την φυγή είτε με σκληρά παζάρια.

Ευκολη προσβασιμότητα

Δεν μπορεί να αγοράστει ένα ακίνητο που δεν είναι προσιτό στον υποψήφιο αγοραστή Αν είναι δύσκολο για τους ανθρώπους να δουν το ακίνητό σας, τότε οι πιθανότητες μιας πώλησης στην τιμή που θέλετε είναι περιορισμένες .Σε κάθε περίπτωση όμως η διαδικασία πώλησης μπορεί να είναι μια ενόχληση, αλλά είναι απαραίτητη.

Απο την άλλη πλευρά η αλήθεια είναι ότι δεν είναι πάντα υπαιτιότητα του πωλητή ότι ένα σπίτι δεν πωλείται εύκολα . Μερικές φορές οι αλλαγές  στις σνυθήκες της αγοράς εξαφανίζουν τους αγοραστές . Για το λόγο αυτό οπλιστειτε με υπομονη , κάνετε τις απαραίτητες αποφάσεις και σκεφτείτε ότι ζούμε στον αστερισμό των ...αγοραστών.

Αντικειμενικές τέλος για τις μεταβιβάσεις;

Μετά τη μείωση του φόρου μεταβίβασης από το 8%-10% στο 3% της αντικειμενικής αξίας των ακινήτων, το υπουργείο Οικονομικών έχει ρίξει στο τραπέζι μια ακόμη πρόταση-μπόνους στην κτηματαγορά. Τον υπολογισμό του φόρου μεταβίβασης με βάση το αναγραφόμενο στο συμβόλαιο τίμημα και όχι την αντικειμενική αξία που ισχύει σήμερα. Μπορεί οι μεταβιβάσεις ακινήτων να παραμένουν παγωμένες για περισσότερους από δυο μήνες, ωστόσο, στο υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζουν το ξεπάγωμα να γίνει με το παραπάνω μπόνους για τους αγοραστές ακινήτων. Η πρόταση έχει πέσει από την πλευρά του υπουργείου προς τους εκπροσώπους των τεχνικών κλιμακίων της τρόικας για τα φορολογικά με τα οποία γίνεται και η βασική διαπραγμάτευση για τις αλλαγές στα φορολογικά πρόστιμα αλλά και στο φόρο υπεραξίας οι ατέλειες του οποίου έχουν ουσιαστικά παγώσει και τις μεταβιβάσεις στην κτηματαγορά. Το επιχείρημα πίσω από την πρόταση που έχει πέσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με την τρόικα είναι, εκτός από την τόνωση της κτηματαγοράς διότι οι μεταβιβάσεις γίνονται πλέον με τίμημα πολύ χαμηλότερο των αντικειμενικών τιμών (έχουν καταγραφεί μεταβιβάσεις με τίμημα ακόμη και 70% χαμηλότερο της αντικειμενικής τιμής), το γεγονός ότι ο συνδυασμός φόρου μεταβίβασης και φόρου υπεραξίας επιφέρει αύξηση των φορολογικών εσόδων στο μέλλον. Για παράδειγμα, ο φορολογούμενος που θα αποκτήσει σήμερα ένα ακίνητο με πολύ χαμηλή τιμή και θα πληρώσει φόρο μεταβίβασης 3% επί της τιμής αυτής, θα καταγράψει στο μέλλον πολύ υψηλή υπεραξία (λόγω χαμηλής βάσης σύγκρισης) η οποία φορολογείται με συντελεστή 15%. Υπάρχουν όμως ενστάσεις και αντεπιχειρήματα για την ουσιαστική κατάργησης των αντικειμενικών τιμών. Το βασικό αντεπιχείρημα είναι ότι θα χαθούν κρατικά έσοδα επειδή ο φόρος μεταβίβασης θα υπολογίζεται επί χαμηλότερης τιμής. Ένα δεύτερο επιχείρημα είναι ότι με την ουσιαστική κατάργηση των αντικειμενικών τιμών θα επέλθει στο μέλλον έξαρση της φοροδιαφυγής στις μεταβιβάσεις αφού κατά κανόνα ο αγοραστής θα έχει πάντα συμφέρον να δηλώσει τίμημα χαμηλότερο από το πραγματικό ή την αντικειμενική αξία. Σε κάθε περίπτωση οι τελικές αποφάσεις για τις αλλαγές στη φορολογία των μεταβιβάσεων ακινήτων αναμένονται τις επόμενες ημέρες και θα προκύψουν από τη διαπραγμάτευση του ΥΠΟΙΚ με τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας.

Τα μυστικά των τεκμηρίων

Το τεκμήριο διαβίωσης για τις κατοικίες ενεργοποιείται από το πρώτο τετραγωνικό μέτρο και αφορά όχι μόνο όσους κατοικούν σε ιδιόκτητη κατοικία ή έχουν δευτερεύουσα ή εξοχική κατοικία. Αφορά και αυτούς που ζουν σε μισθωμένη κατοικία ή τους έχει παραχωρηθεί δωρεάν, αφού συνηθίζεται πολλοί γονείς να παραχωρούν την κατοικία τους στα παιδιά τους ή το αντίστροφο τα παιδιά στους γονείς.

Το τεκμήριο προκύπτει με βάση τα τετραγωνικά μέτρα της ιδιοκατοικούμενης ή της μισθωμένης ή της δωρεάν παραχωρούμενης κύριας κατοικίας. Συγκεκριμένα υπολογίζεται κλιμακωτά με βάση την επιφάνειά της ως ακολούθως: μέχρι και 80 τετραγωνικά μέτρα κύριων χώρων αυτής, με 40 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο, από 81 μέχρι και 120 τετραγωνικά μέτρα κύριων χώρων αυτής, με 65 ευρώ το τ.μ., από 121 μέχρι και 200 τετραγωνικά μέτρα κύριων χώρων αυτής, με 110 ευρώ το τ.μ., από 201 έως 300 τετραγωνικά μέτρα κύριων χώρων αυτής, με 200 ευρώ το τ.μ., και από 301 τετραγωνικά μέτρα κύριων χώρων αυτής, με 400 ευρώ το τ.μ.

Για τον υπολογισμό της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης των βοηθητικών χώρων της κύριας κατοικίας ορίζεται ποσό 40 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο, ανεξάρτητα από το μέγεθος της επιφάνειας. Ως βοηθητικοί χώροι σε περίπτωση πολυκατοικίας θεωρείται ο ανεξάρτητος χώρος της αποθήκης ή του γκαράζ μέσα στην ίδια οικοδομή, ενώ στην περίπτωση μονοκατοικίας η αποθήκη, ο χώρος στάθμευσης, το λεβητοστάσιο, η αποθήκη καυσίμων, το κλιμακοστάσιο εφόσον οι χώροι αυτοί βρίσκονται σε λειτουργική ενότητα με αυτή και δεν είναι κοινόχρηστοι. Τεκμήρια για ιδιοκτήτες και ενοικιαστές Οι φορολογούμενοι θα πρέπει να γνωρίζουν ακόμη ότι:

1 Για κατοικίες που βρίσκονται σε περιοχές με τιμή ζώνης, από 2.800 έως 4.999 ευρώ το τ.μ., τα ποσά προσαυξάνονται κατά 40% και για περιοχές με τιμή ζώνης από 5.000 ευρώ και άνω το τ.μ., κατά 70%.

2 Οταν υπάρχει μονοκατοικία τα ποσά προσαυξάνονται κατά 20%.

3 Το τεκμήριο διαβίωσης σε μια κατοικία το έχει αυτός που τη χρησιμοποιεί, είτε αυτή η κατοικία είναι ιδιόκτητη είτε είναι μισθωμένη είτε του έχει παραχωρηθεί δωρεάν.

4 Αν η κατοικία μισθώνεται ορισμένους μήνες μέσα στο έτος, το ετήσιο τεκμήριο διαβίωσης επιμερίζεται με βάση τους μήνες που διαρκεί η μίσθωση. Παράδειγμα: Φορολογούμενος διαμένει σε μισθωμένη κατοικία από την 1η Απριλίου μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου. Το συνολικό ετήσιο τεκμήριο της κατοικίας αυτής είναι 5.000 ευρώ. Το τεκμήριο διαβίωσης που θα βαρύνει το φορολογούμενο είναι 3.750 ευρώ και προκύπτει ως ακολούθως: 5.000 Χ 9=3.750.

5 Δεν υπολογίζεται τεκμήριο διαβίωσης στις περιπτώσεις των κενών κατοικιών. Προκειμένου για κατοικίες που παραμένουν κενές για διάστημα μεγαλύτερο των έξι μηνών, απαιτείται η προσκόμιση φωτοαντίγραφων λογαριασμών της Δ.Ε.Η. ή οποιοδήποτε άλλο στοιχείο (π.χ. λογαριασμοί ύδρευσης, κοινοχρήστων κ.λπ.) από το οποίο να αποδεικνύεται ότι το ακίνητο ήταν κενό για όλο το υπόψη διάστημα.

6 Δεν υπολογίζεται τεκμήριο διαβίωσης για δευτερεύουσες κατοικίες που μισθώνουν μόνιμοι κάτοικοι εξωτερικού για τουριστικούς λόγους.

7 Σε περίπτωση συνιδιοκτησίας του ακινήτου, το τεκμήριο διαβίωσης θα υπολογίζεται με βάση τη συνολική επιφάνεια της κατοικίας και στη συνέχεια θα γίνεται ο επιμερισμός της, μεταξύ των συνιδιοκτητών, με βάση τα ποσοστά συνιδιοκτησίας τους. Διευκρινίζεται ότι σε περίπτωση συνιδιοκτησίας μιας κατοικίας (π.χ. από δύο συνιδιοκτήτες όπου ο ένας έχει παραχωρήσει το ποσοστό ιδιοκτησίας του στον άλλο προκειμένου ο τελευταίος να χρησιμοποιήσει την κατοικία στο σύνολό της), το τεκμήριο διαβίωσης που προκύπτει από τη συνολική επιφάνεια της κατοικίας θα βαρύνει τον ιδιοκτήτη που χρησιμοποιεί την κατοικία αυτή.

8 Για την κατοικία των φοιτητών - σπουδαστών σε άλλη πόλη υπολογίζεται τεκμήριο διαβίωσης. Ειδικότερα υπολογίζεται τεκμήριο ως δευτερεύουσα κατοικία του γονέα ο οποίος, ως συνήθως, εμφανίζεται ως ενοικιαστής στο σχετικό μισθωτήριο συμβόλαιο.

9 Σε περίπτωση φιλοξενίας ο φιλοξενούμενος δεν βαρύνεται με τεκμήριο διαβίωσης έστω και αν είναι ψιλός κύριος του ακινήτου και ανεξάρτητα αν είναι συγγενικό πρόσωπο ή όχι. Το τεκμήριο διαβίωσης το έχει αυτός ο οποίος τον φιλοξενεί.

10 Αν έχει τακτοποιηθεί ημιυπαίθριος χώρος τότε για τον υπολογισμό του τεκμηρίου λαμβάνεται η επιφάνεια που έχει προκύψει μετά την τακτοποίηση. Αν για παράδειγμα φορολογούμενος έχει μια κατοικία με κύριους χώρους 100 τ.μ. και τακτοποιημένο ημιυπαίθριο 20 τ.μ. ως κύριο χώρο τότε στη δήλωση θα αναγράψει επιφάνεια της κατοικίας 120 τ.μ.

11 Αναγράφεται υποχρεωτικά ο αριθμός παροχής ρεύματος για τις κατοικίες είτε αυτές είναι ιδιοκατοικούμενες είτε μισθωμένες είτε δωρεάν παραχωρούμενες.

Στον πίνακα 5 του Ε1 έχουν προστεθεί νέοι κωδικοί: 231-233 και 234-236 τους οποίους θα πρέπει να συμπληρώσουν όσοι τακτοποίησαν αυθαίρετους χώρους με τον νόμο 4178/2013. Συγκεκριμένα θα δηλωθούν ξεχωριστά η επιφάνεια των κύριων χώρων που νομιμοποιήθηκαν αλλά και των αντίστοιχων βοηθητικών χώρων. Με την αναγραφή των συγκεκριμένων χώρων αυξάνεται η επιφάνεια των κατοικιών και κατά συνέπεια το τεκμήριο διαβίωσης.

ΚΑΤΟΙΚΙΑ : Η επόμενη μέρα

Οι δημογραφικές εξελίξεις που είχαν καταγραφεί στην διάρκεια της δεκαετίας του ΄80 σε συνδυασμό με τα σχετικά χαμηλά ιδιοκατοίκησης ήταν οι γενεσιουργές αιτίες της ανόδου . Αντίθετα , στην διάρκεια της δεκαετίας του ΄00 τα μεν ποσοστά ιδιοκατοίκησης διαμορφώθηκαν σε ένα από τα υψηλότερα ποσοστά της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενώ η φυσική κίνηση του πληθυσμού δεν δικαιολογεί την σημειωθείσα αύξηση του επιπέδου της προσφοράς. Τα αυτά σημεία σκιαγραφούν το γενικότερο πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς και –ως ένα βαθμό – σκιαγραφούν τις προϋποθέσεις για την ανάκαμψη της. Συγκεκριμένα: -η ανάκαμψη συνδέεται άμεσα με την ροή των στεγαστικών δανείων. Η αποκατάσταση μίας ομαλούς ροής θα συμβάλλει στην αύξηση της ζήτησης αν και θα σημειωθεί μία χρονική υστέρηση μέχρι ότου τα νέα δεδομένα καταγραφούν στην συνείδηση του αγοραστικού κοινού. Το μεγάλο πρόβλημα που τυχόν ενσκήψει αφορά αν η αλλαγή τάσης συμπέσει με την αναθέρμανση της παγκόσμια οικονομίας γεγονός που θα επηρεάσει αυξητικά το επίπεδο των επιτοκίων. -με δεδομένο ότι η ζήτηση τα επόμενα χρόνια θα προέλθει από ομάδες πληθυσμού με συγκεκριμένα εισοδηματικά , κοινωνικά αλλά και εθνολογικά χαρακτηριστικά ο ρόλος του κράτους μπορεί να είναι καθοριστικός είτε μέσω στοχευόμενων ενισχύσεων της αγοράς κατοικίας είτε μέσω φορολογικών κινήτρων. Πρέπει να σημειωθεί ότι η φυσική κίνηση πληθυσμού όπως αυτή καταγράφεται από τα στοιχεία της ΕΣΥΕ δεν δείχνουν να υπάρξει αξιοσημείωτη αύξηση της ζήτησης σε ποσοτικά μεγέθη . Αντίθετα δημιουργούν βάσιμες ενδείξεις ότι στα επόμενα χρόνια θα υπάρξει σημαντική αύξηση της αγοράς κατοικιών μεγάλης ηλικίας. Όσον αφορά τα μεσαία εισοδήματα η συμπεριφορά τους επηρεάζεται σε μεγαλύτερο βαθμό από τις μεταβολές του πιστωτικού πλαισίου και από τις ανάγκες αναβάθμισης των συνθηκών στέγασης. Πάντως δεν εκτίμηση είναι ότι ο αριθμός εκείνων που θα συντηρήσουν μία υψηλή ζήτηση που θα ανατρέψει το σημερινό αρνητικό status είναι περιορισμένος . Αντίθετα , η στροφή σε ειδικές ομάδες υποψήφιων αγοραστών μπορεί να επηρεάσει θετικά την εξέλιξη της ζήτησης. -η αύξηση του αριθμού των στεγαστικών δανείων που βρίσκονται σε καθυστέρηση είναι ένα ανησυχητικό σημάδι το οποίο χρήζει άμεσης μελέτης από το Δημόσιο. Αν και ο αριθμός των δανείων αυτών είναι περιορισμένος εντούτοις μία πολιτική στήριξης μπορεί να περιορίσει το πρόβλημα και συνακόλουθα να μη επιτρέψει περαιτέρω αύξηση της προσφοράς. Το σίγουρο είναι ότι η επόμενη φάση στην οποία θα περάσει μετά την κρίση η αγορά θα χαρακτηριστεί από την : -μεγέθυνση των αγορών που αναπτύχτηκαν στην διάρκεια της προηγούμενης δεκαετίας -την ανάδειξη νέων αγορών αυτή την φορά εστιαζόμενο προς το θαλάσσιο μέτωπο του Σαρωνικού και του νότιου Ευβοϊκού αλλά και προς τα βόρεια σύνορα του νομού. -το ενεργότερο ρόλο των οικονομικών μεταναστών λόγω της υψηλής ροπής προς αποταμίευση . Το συγκεκριμένο αγοραστικό κοινό μπορεί να συντηρήσει την ζήτηση τόσο στις περιοχές στις οποίες το επίπεδο των τιμών υπολείπεται της μέσης τιμής της Αττικής όσο και στις περιοχές οι οποίες μπορεί να χαρακτηριστούν ως μεσοαστικές.

Οι βραδυφλεγείς "βόμβες" στην αγορά ακινήτων

Σε σταυροδρόμι βρίσκεται η αγορά ακινήτων καθώς η πορεία και οι προοπτικές της για τα επόμενα χρόνια χαρακτηρίζεται από υψηλό βαθμό αβεβαιότητας. Σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών της αγοράς ο βαθμός αβεβαιότητας συναρτάται άμεσα με πολλούς και ετερόκλητους παράγοντες οι οποίοι είναι σε σημαντικό βαθμό ανεξάρτητοι μεταξύ τους και ο καθένας από αυτούς μπορεί να έχει ιδιαίτερα σημαντικές επιπτώσεις στη εξέλιξη της αγοράς στα επόμενα χρόνια. Στη πραγματικότητα στην αγορά ακινήτων υπάρχουν «γκρίζες ζώνες» οι οποίες μπορούν να την οδηγήσουν είτε σε υπερθέρμανση είτε σε ύφεσης. Οι «γκρίζες αυτές ζώνες είναι:

ΠΡΩΤΗ. Ο τρόπος που θα εφαρμοσθούν οι επιμέρους αλλαγές στη φορολογία ακινήτων. Ο νέος φορολογικός νόμος χρήζει μίας πλειάδας ερμηνευτικών εγκυκλίων και συμπληρωματικών ρυθμίσεων που μπορεί να επηρεάσει επιμέρους αγορές αλλά και ειδικές ομάδες επενδυτών .

ΔΕΥΤΕΡΗ. Το μέγεθος και η έκταση των θεσμικών αλλαγών που προτίθεται να εφαρμόσει το ΥΠΕΧΩΔΕ αλλά και άλλα υπουργεία , τις ρυθμίσεις για τα αυθαίρετα και που αφορούν θέματα σχετικά : με την ένταξη νέων περιοχών στο σχέδιο πόλης , τις ρυθμίσεις για τα αυθαίρετα ,τις πολεοδομικές ρυθμίσεις, το καθεστώς έκδοσης των αδειών οικοδομής, το καθεστώς που διέπει το αιγιαλό και την παραλία, τις δασικές περιοχές, τη ιδιωτική πολεοδόμηση κ.α.. Σε όλα αυτά θα πρέπει να προστεθεί και ένα παράγοντας ο οποίος τις περισσότερες φορές υποβαθμίζεται αλλά στην πραγματικότητα επηρεάζει σε σημαντικό βαθμό το προφίλ και το προσανατολισμό της αγοράς σε ευρύτερες περιοχές. Πρόκειται για τα μεγάλα έργα υποδομής που εντάσσονται είτε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων είτε στο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και τα οποία υποβαθμίζουν ή αναβαθμίζουν την αγορά ακινήτων όχι μόνο στις αστικές περιοχές αλλά και σε εκείνες που υπερισχύει ο χαρακτήρας της εξοχικής κατοικίας.

ΤΡΙΤΗ. Η πορεία της αγοράς ακινήτων στις αγορές του εξωτερικού.

ΤΕΤΑΡΤΗ. Η εξέλιξη των στοιχείων κόστους του παραγωγού- κατασκευαστή όσο και του καταναλωτή. Η αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης, οι ανατιμήσεις στο κόστους παραγωγής των πρώτων υλών αλλά και των οικοδομικών υλικών και κυρίως η δυσκολία πρόσβαση και η αύξηση του κόστους χρήματος είναι παράμετροι οι οποίοι δεν μπορούν να αγνοηθούν.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki