Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Ακίνητα και Κοινωνια

Η αγορά ακινήτων είναι το κλειδί για την ανάπτυξη όχι μόνο της οικονομίας αλλά και επιμέρους περιοχών καθώς η μεγέθυνση της αγοράς έχει ως αποτέλεσμα την ενίσχυση των υποδομών.

Αυτό είναι το συμπέρασμα μελέτης που ολοκληρώθηκε πριν λίγες μέρες απο την PROPETY LTD και η οποία εστιάζεται στον ρόλο της αγοράς ακινήτων στην ανάπτυξη της οικονομίας και των υποδομών. Σύμφωνα με την έρευνα η αγορά ακινήτων και οι κλάδοι που συνδέονται με αυτή συμμετέχει με ποσοστό άνω του 10% στο ΑΕΠ. Παράλληλα τα ακίνητα είναι το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο των ελλήνων καθως η αξία των κατοικιών προσεγγίζει τα 2 τρισ. ευρώ.

Στην έρευνα αποκαλύπτεται και ο ρόλος της αγοράς κατοικίας στην ανάπτυξη των υποδομών και στην μείωση της εγκληματικότητας.Συγκεκριμένα αναδεικνύεται ο ρόλος της αγοράς ακινήτων στην ανάπτυξη υποδομών :

-εκπαίδευσης

-υγειας

-συγκοινωνίας και οδικών υποδομών.

Ειδικότερα , αποκαλύπτεται ότι η βελτιωση στις κοινωνικές υποδομές βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση -αν και με χρονική υστέρηση-με την οικοδομική δραστηριότητα. Σημαντικό είναι ότι η χρονική αυτή υστέρηση φθάνει μέχρι και τα πέντε χρόνια απο το έτος που η οικοδομική δραστηριότητα βρίσκεται στο ανώτατο σημείο της.

Όλα για τον φόρο υπεραξίας

Αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού του φόρου υπεραξίας κατά τη μεταβίβαση ακινήτων φέρνει με απόφασή του ο υφυπουργός Οικονομικών Γ. Μαυραγάνης. Οι αλλαγές αυτές αφορούν σε περιπτώσεις κατεδαφιστέων κτισμάτων, αυθαίρετων κατασκευών, ημιτελών κτισμάτων και ακινήτων που προήλθαν μερικώς από ανέγερση κ.λπ. Μεταξύ άλλων, η απόφαση προβλέπει:

 

1. Ανακατανομή χιλιοστών. Σε περίπτωση απόκτησης οριζόντιας ή κάθετης ιδιοκτησίας και εν συνεχεία ανακατανομής χιλιοστών επί του κοινού οικοπέδου, ως χρόνος και τιμή κτήσης λογίζεται ο χρόνος και η τιμή κτήσης των οριζόντιων και κάθετων ιδιοκτησιών των οποίων ανακατανεμήθηκε το ποσοστό ιδιοκτησίας.

 

2. Κατεδάφιση κτίσματος. Σε περίπτωση που έχει αποκτηθεί οικόπεδο ή αγροτεμάχιο με κτίσμα και στη συνέχεια κατεδαφισθεί το κτίσμα και μεταβιβασθεί το ακάλυπτο οικόπεδο, η τιμή κτήσης του μεταβιβαζόμενου ακινήτου προσδιορίζεται με τη χρήση του Δείκτη Τιμών Κατοικιών.

 

3. Πολεοδομική τακτοποίηση εξ ολοκλήρου αυθαίρετης κατασκευής. Σε περίπτωση απόκτησης ακάλυπτου οικοπέδου/αγροτεμαχίου και εν συνεχεία ανέγερσης επ’ αυτού κτίσματος, χωρίς οικοδομική άδεια ανέγερσης και στη συνέχεια τακτοποίησης αυτού ως εξ ολοκλήρου αυθαιρέτου, ως τιμή κτήσης λαμβάνεται η τιμή κτήσης του ακάλυπτου οικο πέδου/αγρο τεμαχίου προσαυξημένη με συντελεστή 20%.

 

4. Μεταβίβαση ενιαίας οικοδομής. Σε περίπτωση μεταβίβασης ενιαίας οικοδομής, η οποία έχει ανεγερθεί με αυτεπιστασία τμηματικά με διαφορετικές άδειες, ως χρόνος κτήσης λογίζεται ο χρόνος έκδοσης της τελευταίας οικοδομικής άδειας ανέγερσης και η τιμή κτήσης προσδιορίζεται με τη χρήση του Δείκτη Τιμών Κατοικιών.

 

5. Μεταβίβαση ακινήτου που προήλθε μερικώς από ανέγερση. Σε περίπτωση πώλησης ακινήτου-κτίσματος, το οποίο αποκτήθηκε κατά ιδανικό μερίδιο ως οικόπεδο και ανεγέρθηκε από τον πωλητή με αυτεπιστασία είτε με το σύστημα της αντιπαροχής, και απόκτησης από το ίδιο πρόσωπο, πριν από την πώληση, έτερου ποσοστού από άλλη αιτία (επαχθή ή χαριστική), η συνολική τιμή κτήσης του μεταβιβαζόμενου κτίσματος υπολογίζεται με την αναγωγή της αξίας του ποσοστού που αποκτήθηκε από άλλη αιτία στη συνολική αξία του μεταβιβαζόμενου ακινήτου.

 

6. Νόμιμη προσθήκη κτίσματος. Σε περίπτωση απόκτησης οριζόντιας ή κάθετης ιδιοκτησίας με επαχθή ή χαριστική αιτία ή λόγω κληρονομικής διαδοχής και εν συνεχεία κατασκευής νόμιμης προσθήκης, ως χρόνος κτήσης του μεταβιβαζόμενου ακινήτου λαμβάνεται ο χρόνος έκδοσης της τελευταίας οικοδομικής άδειας. Η τιμή κτήσης προσδιορίζεται με τη χρήση του Δείκτη Τιμών Κατοικιών, εφόσον η επιφάνεια της προσθήκης υπερβαίνει κατά ποσοστό 75% την επιφάνεια της αρχικής ιδιοκτησίας. Σε διαφορετική περίπτωση ως τιμή κτήσης του μεταβιβαζόμενου ακινήτου λαμβάνεται αυτή της αρχικής ιδιοκτησίας.

 

7. Εγκριση πολεοδομικής μελέτης ή κύρωση πράξης εφαρμογής που αφορά μερική επιφάνεια του μεταβιβαζόμενου ακινήτου:

 

• Σε περιπτώσεις που μετά την κύρωση των οικείων πράξεων εφαρμογής μεταβιβάζονται οικόπεδα, τα οποία έχουν αποκτηθεί είτε ως οικόπεδα, είτε ως αγροτεμάχια με οποιοδήποτε τίτλο κτήσης, χρόνος κτήσης θεωρείται ο χρόνος κύρωσης της πράξης εφαρμογής.

 

• Σε περιπτώσεις που μετά την έγκριση πολεοδομικής μελέτης ή την έκδοση της αντίστοιχης διοικητικής πράξης καθορισμού των ορίων οικισμού μεταβιβάζονται οικόπεδα, τα οποία έχουν αποκτηθεί είτε ως οικόπεδα, είτε ως αγροτεμάχια με οποιοδήποτε τίτλο κτήσης, χρόνος κτήσης θεωρείται ο χρόνος έγκρισης της πολεοδομικής μελέτης ή έκδοσης της αντίστοιχης διοικητικής πράξης καθορισμού των ορίων οικισμού.

 

Προσφυγές για φόρους

Ιδιαίτερο προβληματισμό προκαλεί στο οικονομικό επιτελείο το «μπαράζ» προσφυγών που αμφισβητούν την υπερφορολόγηση των ακινήτων τα τελευταία χρόνια, καθώς οι σχετικοί φόροι βασίζονται σε «φουσκωμένες» αντικειμενικές αξίες που αδιαφορούν για την καθίζηση της αγοράς, λόγω της οικονομικής κρίσης.

Σε «πιλοτικές δίκες» οδηγούνται περιπτώσεις οριακές, όπου οι τιμές μοιάζουν εξωπραγματικές και η φορολόγηση ισοδυναμεί ουσιαστικά με δήμευση ακίνητης περιουσίας. Hδη υποθέσεις παραπέμπονται σε μεγαλύτερες συνθέσεις με ιδιαίτερο προβληματισμό για το «φούσκωμα.

Ανησυχία έχει το Δημόσιο και για τις fast track επενδύσεις, την ιδιωτικοποίηση κρατικών φορέων, την αξιοποίηση ακινήτων μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, καθώς εκκρεμεί «μπαράζ» αγωγών για σχετικές επιλογές του ΤΑΙΠΕΔ σε όλη τη χώρα.

Ωστόσο, οι προσφυγές που εκκρεμούν στα δικαστήρια από πολίτες που επλήγησαν ανεπανόρθωτα τα τελευταία έτη έχουν πάρει τη μορφή χιονοστιβάδας και εφόσον συνεχιστεί -έστω και εν μέρει- η δικαστική αμφισβήτηση των μνημονιακών μέτρων -και δεν αποδειχθεί πρόσκαιρη- η κυβέρνηση μπορεί να βρεθεί μπροστά στην υποχρέωση καταβολής υπέρογκων ποσών.

Ρυπανση απο ενοικιαστήρια

Έκκληση στους ιδιοκτήτες διαμερισμάτων, απευθύνει ο αντιδήμαρχος καθαριότητας και δημοτικής αστυνομίας Κοζάνης , προκειμένου να μην επικολλούν ενοικιαστήρια σε κολώνες της ΔΕΗ και σε στύλους οδικής σήμανσης, σε τοίχους δημοτικών και κρατικών καταστημάτων. Λαμβάνοντας υπ’ όψη, τονίζει , ότι υπάρχει μεγάλος αριθμός ανοίκιαστων διαμερισμάτων που μπορεί να ξεπερνούν και τα 1500 και ότι για κάθε διαμέρισμα προς ενοικίαση επικολλώνται τουλάχιστον δέκα ενοικιαστήρια στο κέντρο της πόλης, καταλαβαίνει ο καθένας την σοβαρότητα της κατάστασης, όσον αφορά την αισθητική και υλική ρύπανση. Καλεί επίσης όσους έχουν διαμερίσματα προς ενοικίαση, να επιλέξουν άλλους προσφορότερους και περισσότερο αποτελεσματικούς τρόπους δημοσιοποίησης των ενοικιαστηρίων τους και να μην ρυπαίνουν την πόλη για την καθαριότητα και την αισθητική, της οποίας ξοδεύονται χρήματα, τα οποία θα μπορούσε να διατεθούν σε περισσότερο ευαίσθητους τομείς.

Συνηγορος Πολιτη: Δύσκολη ακόμα και η πρόσβαση στο γκέτο

Εκατοντάδες κάτοικοι, επιχειρηματίες και εργαζόμενοι στο ιστορικό εμπορικό κέντρο της Αθήνας κατήγγειλαν στον Συνήγορο του Πολίτη πως αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα από τη ραγδαία υποβάθμιση της περιοχής αυτής και ειδικότερα στο εσωτερικό του δακτυλίου που σχηματίζουν οι οδοί Μενάνδρου, Γερανίου, Κλεισθένους, Αγίου Κωνσταντίνου, Αθηνάς, Σωκράτους και Ευριπίδου. Κλιμάκια του Συνήγορου του Πολίτη διενήργησαν αυτοψίες στις 13 Μαΐου 2009 και στις 12 Μαρτίου 2010, συναντήθηκαν με πολίτες και εκπροσώπους φορέων, συνομίλησαν με περιοίκους και επαγγελματίες της περιοχής και κατέγραψαν τα προβλήματα.

Η Αρχή συναντήθηκε επίσης με τους διοικητές των αστυνομικών τμημάτων Ομονοίας και Ακρόπολης και με τον αντιδήμαρχο καταστημάτων και ασφάλειας του Δήμου Αθηναίων. Κατόπιν τούτων, ο Συνήγορος του Πολίτη συνέταξε και έστειλε στους αρμόδιους φορείς έγγραφο με διαπιστώσεις και προτάσεις για την λήψη μέτρων.

Τα βασικά ζητήματα που θίγει είναι η αποκατάσταση συνθηκών ανθρώπινης και αξιοπρεπούς διαβίωσης στην περιοχή, η προστασία της δημόσιας υγείας και η τήρηση της δημόσιας τάξης και ασφάλειας. Θα ακολουθήσει και νέα παρέμβασή του για άλλα ειδικότερα ζητήματα τα οποία αφορούν την υποβάθμιση του περιβάλλοντος και άπτονται της εν γένει ποιότητας ζωής των πολιτών στην ευρύτερη περιοχή (συστηματική υποβάθμιση δημόσιου χώρου, μη τήρηση των εγκεκριμένων χρήσεων γης, ανάπτυξη του παραεμπορίου κ.ά).

Ο Συνήγορος του Πολίτη δεσμεύεται ότι θα αναλάβει την πρωτοβουλία της πρόσκλησης των αρμόδιων φορέων σε κοινή συνάντηση εργασίας εντός του Οκτωβρίου 2010, προκειμένου να εκθέσουν τις απόψεις τους για την ανάληψη από μέρους τους των αναγκαίων μέτρων προς επίλυση των ανωτέρω προβλημάτων, και την πορεία υλοποίησης τους.

Διαπιστώσεις

Η μαζική διαμονή ανθρώπων, μεταξύ των οποίων πλήθος αλλοδαπών χωρίς έγγραφα παραμονής, σε μισθωμένα διαμερίσματα της περιοχής δημιουργούν συνθήκες που υπερβαίνουν κάθε στοιχειώδες ανεκτό όριο για την αξιοπρεπή διαβίωση προσώπων. Υποβαθμίζονται συστηματικά οι γενικοί όροι διαβίωσης και κυκλοφορίας, ακόμη και όσον αφορά και αυτή την ευχέρεια πρόσβασης σε ορισμένα σημεία της περιοχής, στο πλαίσιο είτε της κατοίκησης, είτε της ανάπτυξης επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η δημόσια υγεία τίθεται σε κίνδυνο αφ’ ενός με την ελλιπή τήρηση όρων υγιεινής και καθαριότητας, αφ’ ετέρου με την περιορισμένη συνδρομή που παρέχουν οι αρμόδιες υπηρεσίες υγείας και καθαριότητας του κεντρικού κράτους όσο και της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Στην περιοχή παρατηρείται συστηματική και ανέλεγκτη εμπορία και χρήση ναρκωτικών ουσιών και εν γένει παραβατικότητα και εγκληματικότητα «του δρόμου». Παρατηρείται επίσης οργανωμένη εγκληματικότητα κυκλωμάτων εμπορίας ανθρώπων και σεξουαλικής εκμετάλλευσης κυρίως γυναικών αλλοδαπής προέλευσης. Η δημόσια τάξη και ασφάλεια διακυβεύονται αφ’ ενός από τις περιστάσεις αυξημένης επικινδυνότητας που φέρονται να επικρατούν στη περιοχή, αφ’ ετέρου από την ανεπαρκή αστυνόμευση.

Αυτό δημιουργεί ένα κοινωνικό «ηθικό πανικό», αύξουσες τάσεις εθνοφυλετικής και κοινωνικής μισαλλοδοξίας, αλλά και ευνοϊκές συνθήκες για τη δράση ακραίων πολιτικών ομάδων με ξενοφοβικές και ρατσιστικές αντιλήψεις.

Τα προβλήματα της περιοχής του ιστορικού κέντρου εξαρτώνται άμεσα από:

i. την αμηχανία της διοίκησης, αλλά και του νομοθέτη μπροστά στον πολύ μεγάλο και διαρκώς αυξανόμενο αριθμό αλλοδαπών «χωρίς χαρτιά», που διαβιούν σε συνθήκες αθλιότητας και στο απόλυτο περιθώριο της οικονομικής και κοινωνικής ζωής

ii. την ανεπάρκεια σχεδιασμού και την παντελή έλλειψη μέτρων για την πρόληψη και την αντιμετώπιση των κινδύνων για τη δημόσια υγεία εξαιτίας της υπερσυγκέντρωσης στον αστικό ιστό πληθυσμών με τα προαναφερθέντα χαρακτηριστικά

iιι. τα γενικότερα προβλήματα σχεδιασμού, αποτελεσματικής υλοποίησης αλλά και κοινωνικής συναίνεσης ως προς τα μέτρα καταπολέμησης της χρήσης ναρκωτικών ουσιών, στήριξης των τοξικοεξαρτημένων και χωροθέτησης σχετικών εγκαταστάσεων. Προτάσεις Τα προβλήματα, τα οποία διαπιστώνονται πλήττουν θεμελιώδη δικαιώματα των ανθρώπων, που διαβιούν στην ευρύτερη περιοχή. Είναι ιδιαιτέρως σοβαρά και σύνθετα και χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης, αλλά και μεσοπρόθεσμων πολιτικών και ειδικών χειρισμών από τις αρμόδιες αρχές, τόσο της κεντρικής διοίκησης, όσο και της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Για το λόγο αυτό, απαιτείται η συνεργασία και ο συντονισμός των φορέων προς εξεύρεση λύσεων. Ο Συνήγορος του Πολίτη κρίνει ότι το ζήτημα του συντονισμού και του ελέγχου υλοποίησης των επιμέρους δράσεων και η εποπτεία της αποτελεσματικής εφαρμογής τους, θα πρέπει να ανατεθεί σε κάποιο ήδη υφιστάμενο πολιτειακό φορέα ή αρχή, που θα ενεργεί ως “primus inter pares” συντονιστικά και ελεγκτικά, και θα έχει την κύρια ευθύνη λογοδοσίας έναντι της κυβέρνησης και των πολιτών. Στην κατεύθυνση αυτή θα πρέπει να αξιοποιηθεί η πλούσια (κυρίως θετική αλλά και αρνητική) εμπειρία από την εφαρμογή των μειζόνων ευρωπαϊκών προγραμμάτων URΒAN I και II.

Περαιτέρω, ο Συνήγορος του Πολίτη κρίνει ότι η παρούσα κατάσταση καθιστά επιβαλλόμενη τη λήψη άμεσων μέτρων για:

Α) Την προστασία της δημόσιας τάξης και ασφάλειας με την εφαρμογή ειδικού αστυνομικού σχεδιασμού προσαρμοσμένου στις τοπικές συνθήκες. Απολύτως αναγκαία κρίνεται η αναβάθμιση της αμεσότητας της αστυνομικής παρέμβασης σε προβληματικές καταστάσεις και στις κλήσεις θυμάτων. Θα πρέπει να ενεργοποιηθούν τα υφιστάμενα στο Δήμο Αθηναίων Τοπικά συμβούλια πρόληψης της παραβατικότητας. Επίσης, να συγκροτηθεί το προβλεπόμενο Κεντρικό Συμβούλιο Πρόληψης της Παραβατικότητας, η θητεία του οποίου έχει λήξει από τον Ιούνιο 2009.

Β) Την ειδική μέριμνα των αλλοδαπών, οι οποίοι διαβιούν στην περιοχή, με τη λήψη μέτρων και πρωτοβουλιών όσο το επιτρέπει το δημοσιονομικό πρόβλημα της χώρας. Στην αποτελεσματική αντιμετώπιση των ανωτέρω θεμάτων θα συμβάλει η ολοκλήρωση των νομοθετικών πρωτοβουλιών για τη διαδικασία ασύλου. Τέλος, αναγκαία κρίνεται και η τροποποίηση των διατάξεων για την προστασία των θυμάτων εμπορίας ανθρώπων.

Γ) Την αναγνώριση ειδικού καθεστώτος διαμονής, στους αλλοδαπούς, οι οποίοι δεν είναι δυνατόν να απομακρυνθούν από την χώρα. Είναι απαραίτητη η αναγνώριση στα πρόσωπα αυτά ειδικού καθεστώτος προσωρινής παραμονής στην χώρα, για όσο διάστημα δεν είναι δυνατόν να απομακρυνθούν νομίμως από αυτήν, καθώς και την αναγνώριση σε αυτούς των δικαιωμάτων, τα οποία απορρέουν από μία τέτοια ρύθμιση (π.χ. εργασία, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, στέγη κλπ). Με τον τρόπο αυτό, θα αναδυθεί από την «αφάνεια» αυτός ο πληθυσμός και θα καταστεί – πέραν των άλλων-δυνατή και η αναγκαία καταγραφή του.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki