Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Αγορά Γης

Αποζημίωση για δεσμευμένα οικόπεδα

Το Συμβούλιο της Επικρατείας αναίρεσε απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών που είχε απορρίψει αγωγή ιδιοκτήτη ακινήτου για αποζημίωση λόγω στέρησης της χρήσης του εξαιτίας μέτρων προστασίας αρχαιολογικού χώρου. Το ακίνητο ήταν άρτιο και οικοδομήσιμο έκτασης οκτώ περίπου στρεμμάτων στην Κέα και αρκετά χρόνια μετά την αγορά του, εκδόθηκε το 1996 απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού που το ενέταξε σε μία από τις ζώνες προστασίας αρχαιολογικών χώρων όπου απαγορεύθηκε η δόμηση και επιτρεπόταν μόνο η γεωργική και κτηνοτροφική χρήση

. Οι ιδιοκτήτες ζήτησαν από το υπουργείο την απαλλοτρίωση της ιδιοκτησίας τους, η αρμόδια εφορεία αρχαιοτήτων έκανε θετική εισήγηση αλλά οι σχετικές διαδικασίες ανεστάλησαν περίπου για πέντε χρόνια για οικονομικούς λόγους προκειμένου να προσδιοριστεί η αντικειμενική αξία. Οι ιδιοκτήτες προσέφυγαν στα διοικητικά δικαστήρια ζητώντας αποζημίωση ύψους 942.000 ευρώ. Το διοικητικό εφετείο απέρριψε την αγωγή κρίνοντας ότι το ακίνητο είχε ως κύριο προορισμό τη γεωργική και κτηνοτροφική εκμετάλλευση σε περιοχή εκτός σχεδίου και η απαγόρευση δόμησης δεν συνιστούσε υπέρμετρο βάρος της ιδιοκτησίας αφού δεν αποκλειόταν η γεωργική εκμετάλλευση ενώ το μέτρο δικαιολογείτο από λόγους δημοσίου συμφέροντος σχετικούς με την πολιτιστική κληρονομιά.

Το ΣτΕ δέχθηκε ότι η θεμιτή επιδίωξη της προστασίας του πολιτιστικού περιβάλλοντος με περιοριστικά μέτρα δεν απαλλάσσει το κράτος από την υποχρέωση αποζημίωσης του ιδιοκτήτη εάν υπάρχει ουσιώδης στέρηση της ιδιοκτησίας που υπερβαίνει το εκάστοτε προσήκον μέτρο. Στην περίπτωση αυτή λαμβάνονται υπόψη ιδίως ο προορισμός του ακινήτου, η δυνατότητα εκμετάλλευσης, οι νόμιμοι περιορισμοί δόμησης στον χρόνο κτήσης του και στο χρόνο επιβολής των περιορισμών, ο τυχόν δασικός ή αρχαιολογικός χαρακτήρας που μπορεί να περιορίζει την εκμετάλλευση και το κόστος αγοράς, η γνώση του ιδιοκτήτη για τους μειωτικούς αυτούς παράγοντες της αξίας. Κατά το ΣτΕ, το διοικητικό εφετείο έσφαλε απορρίπτοντας την αγωγή γιατί όφειλε να εξετάσει αν το ακίνητο μπορούσε νόμιμα να δομηθεί κατά τον χρόνο κτήσης του αφού υπερέβαινε το επιτρεπόμενο εμβαδόν των 4 στρεμμάτων και βρισκόταν εντός ζώνης 500 μέτρων από τα όρια του οικισμού. Η υπόθεση παραπέμφθηκε για νέα κρίση στο διοικητικό εφετείο για το σκέλος της αποζημίωσης.

Το μεγάλο παιγνίδι με την αγροτική γη

Επιπλέον έσοδα ζητά η έκθεση της Κομισιόν, που δημοσιοποιήθηκε τη Δευτέρα (29/7/2013), σε μια προσπάθεια να κλείσει το δημοσιονομικό κενό που παρουσιάζει η χώρα μας για τη διετία 2015 – 2016. Σύμφωνα με την έκθεση, ένα μεγάλο μέρος των εσόδων αυτών θα προέρχονται και από τις αναξιοποίητες εκτάσεις που διαχειρίζεται το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Μιλάμε για τα «φιλέτα» αγροτεμάχια που δημοπρατούνται με μακροχρόνιες μισθώσεις από μεγάλες εταιρείες. Η διάρκεια της μίσθωσης ορίζεται σε 25 έτη, με δυνατότητα παράτασης από 10 μέχρι 40 έτη. Αν και οι δημοπρασίες ξεκίνησαν ουσιαστικά από το 2013, προχωρούν με πολύ γρήγορους ρυθμούς, κάτι που επεσήμανε και η τρόικα στην έκθεσή της. Μέχρι σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί 235 δημοπρασίες από τις Περιφέρειες και 8 δημοπρασίες από την κεντρική υπηρεσία του ΥπΑΑΤ. Αυτές τις ημέρες αναμένεται να υπογραφούν από τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων δύο ακόμη προκηρύξεις που αφορούν αγροκτήματα στην Περιφερειακή Ενότητα Άρτας. Τα αγροκτήματα είναι έκτασης 192 και 118 στρεμμάτων. Μετά ένα μήνα από την υπογραφή του υπουργού, μέσα στον Σεπτέμβριο, αναμένεται να πραγματοποιηθούν οι δύο δημοπρασίες. Σύμφωνα με το Νόμο 4061/2012, αγροτεμάχια των οποίων η διαχείριση ανήκει στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων παραχωρούνται προς χρήση με απόφαση του Υπουργού ή του Περιφερειάρχη της περιφέρειας στην οποία βρίσκεται το ακίνητο. Εννοούνται μακροχρόνιες μισθώσεις που γίνονται μέσα από δημοπρασίες. Με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων δύναται να παραχωρούνται προς χρήση ακίνητα εμβαδού μεγαλύτερου των 100 στρεμμάτων ή για επενδύσεις άνω των 3.000.000 ευρώ, ενώ με απόφαση του Περιφερειάρχη δύναται να παραχωρούνται προς χρήση ακίνητα εμβαδού έως 100 στρεμμάτων και για επενδύσεις μικρότερες των 3.000.000 ευρώ.

Χρυσες μπίζνες με οικοδ. συνεταιρισμούς

Τη δυνατότητα στους Οικοδομικούς Συνεταιρισμούς να δημιουργήσουν εταιρείες Ανάπτυξης, με τη συμμετοχή επενδυτών, ώστε να βρεθούν οι αναγκαίοι πόροι χρηματοδότησης των έργων υποδομής και κατασκευής κοινόχρηστων χώρων δίνει πλέον η Κυβέρνηση . στην πραγματικότητα , με το νέο πλαίσιο μπορεί να γίνουν τεράστις μπίζνες στην αγορά γης καθώς πολλοί απο αυτούς διαθέτουν τεράστιες εκτάσεις φιλέτα με πολύ χαμηλές τιμές κτήσης. Σημειώνεται ότι τα δύο σημαντικότερα προβλήματα, που αναστέλλουν τις διαδικασίες πολεοδόμησης εδώ και δεκαετίες, είναι ότι πολλοί Συνεταιρισμοί βρίσκονται εντός δασικών εκτάσεων ή βρίσκονται εκτός περιοχών όπου επιτρέπεται η χωροθέτηση οικοδομικών συνεταιρισμών. Ένα ακόμη σημαντικό πρόβλημα είναι ότι η διαδικασία έγκρισης της ιδιωτικής πολεοδόμησης αντιμετωπίζει έντονη γραφειοκρατία και υπηρεσιακές καθυστερήσεις.

Χιλιάδες στρέμματα οικοδομούνται

Τα «κληροτεμάχια», δηλαδή τα χωράφια που εδώ και δεκαετίες έχουν παραχωρηθεί από το κράτος σε αγρότες αποκλειστικά για γεωργική χρήση και εκμετάλλευση, εντάσσονται κανονικά, χωρίς άλλες διαφοροποιήσεις και περιορισμούς, στους κανόνες τής εκτός σχεδίου δόμησης, με τους ειδικούς όρους δόμησης και αρτιότητας, που ισχύουν σε κάθε περιοχή. Πρόκειται για σημαντική εξέλιξη στους κανόνες τής εκτός σχεδίου δόμησης, πολεοδομικής εξομοίωσης των «κληροτεμαχίων», με τα εκτός σχεδίου γήπεδα. Η ρύθμιση αφ' ενός μεν ανοίγει ένα νέο «παράθυρο» στην εκτός σχεδίου δόμηση, αφ' ετέρου δε προβλέπει ενιαία αντιμετώπιση των εκτός ρυμοτομικών σχεδίων εκτάσεων, σύμφωνα με το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα του 1985. Στην ουσία ξεμπλοκάρουν οι διαδικασίες δόμησης των «κληροτεμαχίων», τόσο των παλαιών, διανομής προ του 2003, όσο και των νεότερων.

Πρακτικά λοιπόν η νέα ρύθμιση αφορά εκατοντάδες χιλιάδες αγρότες, που έχουν παραχωρητήρια γεωργικής χρήσης και εκμετάλλευσης σε περιοχές όλης της χώρας, οι οποίοι θα μπορούν πλέον κανονικά, χωρίς να αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από τις πολεοδομικές υπηρεσίες, να εκδίδουν νόμιμη οικοδομική άδεια για να χτίσουν μικρές κατοικίες είτε βιοτεχνικές μονάδες, σταβλικές εγκαταστάσεις κ.λπ., πάντα με τους όρους τής εκτός σχεδίου δόμησης της περιοχής τους. Αυτό σημαίνει ότι:

1. Οι κάτοχοι παραχωρητηρίων αγροτεμαχίων σε εκτός σχεδίου περιοχές είτε σε Ζώνες Οικιστικού ελέγχου (ΖΟΕ) με κανονική οικοδομική άδεια, ανάλογα με την αρτιότητα της περιοχής τους, η οποία κυμαίνεται συνήθως από 4 έως 8 στρέμματα, στα νησιά είναι μεγαλύτερη έως 12 στρέμματα και στην Αττική 20 στρέμματα, θα μπορούν να χτίζουν κατοικίες έως 200 τετραγωνικά μέτρα.

2. Οι κάτοχοι παραχωρητηρίων γεωργικής εκμετάλλευσης για ειδικούς σκοπούς, όπως για βιοτεχνικές μονάδες, αγροτικές εγκαταστάσεις κ.λπ., θα μπορούν να εκδίδουν οικοδομικές άδειες για να υλοποιήσουν τις εγκαταστάσεις για τις οποίες έγινε η παραχώρηση. Πράγμα που μέχρι τώρα εμπόδιζε η πολεοδομική αντιμετώπιση των «κληροτεμαχίων» ή οι πολεοδομίες αντιμετώπιζαν κατά περίπτωση.

3. Ανοίγει θέμα εφαρμογής της νέας ρύθμισης στην πράξη, επισημαίνουν οι ειδικοί και προβλέπουν την ανάγκη να ληφθούν μέτρα, ώστε να μη γίνουν υπερβολές και καταστρατηγήσεις. Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι εξ αντικειμένου διευρύνεται η χρήση των παραχωρητηρίων και για άλλους σκοπούς, όπως η δόμηση.

Σημειώνεται ότι τα παραχωρητήρια κατά βάση αφορούν αποκλειστικά αγροτική χρήση και εκμετάλλευση, με προσδιορισμένα δικαιώματα μεταβίβασης για τους ίδιους σκοπούς.

Τρικλοποδιά ση δόμηση

Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έκρινε αντισυνταγματική τη διάταξη του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού (ΓΟΚ-Ν. 2831/2000) με την οποία παρέχεται η δυνατότητα ανοικοδόμησης, κατά παρέκκλιση, των άρτιων οικοπέδων, ως προς το εμβαδόν, αλλά μη άρτιων ως προς το πρόσωπο (φάτσα), εφόσον τα οικόπεδα αυτά δημιουργήθηκαν μετά από συνένωση. Και κρίθηκε αντισυνταγματική η εν λόγω διάταξη γιατί επιβαρύνει το οικιστικό περιβάλλον. Η επίμαχη διάταξη (παράγραφος 2 άρθρου 21 Ν. 2831/2000) κρίθηκε με την υπ΄ αριθμ. 2612/2013 απόφαση της Ολομέλειας του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου αντίθετη στην παράγραφο 2 του άρθρου 24 του Συντάγματος (χωροταξική αναδιάρθρωση της χώρας, προστασία οικιστικού περιβάλλοντος, κ.λπ.). Το δικαστήριο το απασχόλησε περίπτωση οικοπέδου στην Ρόδο που προέκυψε από συνένωση δύο όμορων οικοπέδων. Αναλυτικότερα,κάτοικος της Ρόδου είχε οικόπεδο 32,40 τ.μ. και αγόρασε το διπλανό έκτασης 302 τ.μ. και έτσι σχηματίστηκε ένα οικόπεδο 334,40 τ.μ

. Το αρμόδιο τμήμα του ΥΠΕΧΩΔΕ, κατόπιν σχετικού ερωτήματος, σε απαντητικό έγγραφο του ανέφερε ότι το οι δύο ιδιοκτησίες αποτελούν ενιαίο οικόπεδο το οποίο είναι κατά παρέκκλιση άρτιο και οικοδομήσιμο ανεξάρτητα από τον τρόπο συνένωσης των δύο τμημάτων. Το ενιαίο αυτό οικόπεδο στη συνέχεια πωλήθηκε σε τρίτον ο οποίος εξέδωσε οικοδομική άδεια για την ανέγερση τετραώροφης οικοδομής με πυλωτή. Το Διοικητικό Εφετείο Πειραιά, κατόπιν σχετικής προσφυγής, έκρινε ότι το επίμαχο οικόπεδο δημιουργήθηκε μετά τον ΓΟΚ του 1985 και για να είναι οικοδομήσιμο πρέπει να έχει ελάχιστο πρόσωπο 13 μέτρα και ελάχιστο εμβαδόν 500 τ.μ. Όμως το εν λόγω οικόπεδο είχε πρόσωπο 12,5 μέτρα και εμβαδόν 334,40 τ.μ., με συνέπεια να μην είναι άρτιο και οικοδομήσιμο. Οι σύμβουλοι Επικρατείας είδαν το όλο θέμα από άλλη νομική σκοπιά και στην επίμαχη απόφασή τους επισημαίνουν ότι για την ανοικοδόμηση στην Ρόδο ισχύει το από 29.6.1963 Βασιλικό Διάταγμα (ΒΔ) που προβλέπει ότι προϋπόθεση οικοδόμησης είναι η ύπαρξη ελάχιστου προσώπου του οικοπέδου τα 8 μέτρα, ενώ προσθέτουν οι δικαστές, ότι το εν λόγω οικόπεδο δεν δημιουργήθηκε πριν από το 1962 που άρχισε η ισχύς του ΒΔ, έτσι ώστε να ισχύουν οι κατά παρέκκλιση κανόνες οικοδόμησης. Κατόπιν αυτών επικυρώθηκε από το ΣτΕ η εφετειακή απόφαση με άλλο όμως σκεπτικό.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki