Την στιγμή που περισσότερα από 200 σχέδια πόλης, που αφορούν νέες εντάξεις αλλά και τροποποιήσεις και επεκτάσεις οικισμών σε όλη τη χώρα, βρίσκονται σε εκκρεμότητα ακόμη και επί δεκαετίες, προωθούνται αλλαγές για τη χωροταξική και πολεοδομική μεταρρύθμιση οι οποίες θα αφορούν σε λίγους. Με το νέο νομοσχέδιο καταργούνται με μία μονοκονδυλιά οι προστατευτικές για το περιβάλλον διατάξεις του «Ρυθμιστικού Σχεδίου Αττικής» και αντικαθίστανται από αυτές που εισάγει το «Μητροπολιτικό Σχέδιο Αττικής», το νέο σχέδιο που ετοιμάζεται να προωθήσει προσεχώς το υπουργείο Περιβάλλοντος στη Βουλή, ενσωματώνοντας τα σχέδια εκποίησης και τσιμεντοποίησης του παράκτιου μετώπου, με αιχμή τις νέες αναπτύξεις σε Ελληνικό, Αστέρα Βουλιαγμένης και την ευρύτερη περιοχή του Πειραιά, τις επεκτάσεις των αυτοκινητοδρόμων, αλλά και αστικές παρεμβάσεις, όπως η πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου κ.ά. Παράλληλα, οι ισχύουσες κατευθύνσεις και τα μέτρα του Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης ενσωματώνονται στο υπό εκπόνηση σχέδιο της Περιφερειακής Χωροταξικής Στρατηγικής Κεντρικής Μακεδονίας. Ο νέος σχεδιασμός για ολόκληρη τη χώρα γίνεται... λάστιχο, προκειμένου να εξυπηρετηθούν κατά περίπτωση νέες χρήσεις και επενδύσεις ανά την επικράτεια. Σχετικά προβλέπεται ότι τα Στρατηγικά Χωροταξικά Πλαίσια αναθεωρούνται, σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν για την έγκρισή τους, ανά πενταετία. Ταυτοχρόνως όμως προβλέπεται ότι κατ' εξαίρεση θα μπορούν να αλλάζουν νωρίτερα με υπουργική απόφαση, εκτός των άλλων λόγων και «για να αντιμετωπισθούν εξαιρετικές και απρόβλεπτες ανάγκες και νέα δεδομένα, για έργα εθνικής σημασίας ή έργα και δράσεις εθνικών ή ευρωπαϊκών προγραμμάτων, τα οποία δεν περιλαμβάνονταν στον αρχικό σχεδιασμό».