Μπορεί , οι εκπρόσωποι της Κυβέρνησης να εμφανίζονται υπερμαχοι των μεταρύθμισεων και του εκσυγχρονισμού της δημόσιας διοίκησης αλλά στην πραγματικότητα οι έλληνες εξακολουθούν να είναι σε ομηρία. Πιο χαρακτηριστική περίπτωση είναι η περίπτωση των αυθαίρέτων . Προσπαθήσαμε να καταγράψουμε , απο στοιχεία του Συνηγόρου του Πολίτη μερικές περιπτώσεις αυθαιρεσίας και τις παρουσιάζουμε :
1. Υπερβολικά πρόστιμα και αγύριστα. Παρ' ότι εκδόθηκε εγκύκλιος του ΥΠΕΚΑ που προέβλεπε επιστροφή προστίμων από τις ΔΟΥ λόγω λανθασμένου υπολογισμού για ημιυπαίθριους που τακτοποιήθηκαν με το νόμο 3848/2010, το μέτρο δεν εφαρμόστηκε στην πράξη.
2 Συμψηφισμός προστίμων, που χάθηκαν. Πολίτης κατέθεσε αρχικά αίτηση τακτοποίησης αυθαίρετης αλλαγής χρήσης με βάση το ν. 3843/10 και εν συνεχεία, όπως είχε προβλεφθεί, υπέβαλε εκ νέου αίτηση υπαγωγής στις διατάξεις του ν. 4014/11 για λόγους πληρότητας και ενιαίας αντιμετώπισης του κτηρίου. Η Αρχή διερευνά την υπόθεση, δεδομένου ότι μετά τον συμψηφισμό απομένει ένα αρκετά μεγάλο υπόλοιπο αχρεωστήτως καταβληθέντος ποσού, την επιστροφή του οποίου αιτήθηκε ο ενδιαφερόμενος, χωρίς, όμως, αποτέλεσμα.
3 Τακτοποίηση σε προστατευόμενες περιοχές. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρεται ιδιοκτησία αυθαιρέτου που τακτοποιήθηκε με το νόμο 4014/2011, ενώ βρίσκεται στην περιοχή της χερσονήσου Λαυρεωτικής, η οποία υπάγεται στις εξαιρούμενες περιοχές, στις οποίες σύμφωνα με το προεδρικό διάταγμα για τη Λαυρεωτική δεν επιτρέπεται η δόμηση και κατά συνέπεια το αυθαίρετο ούτε μπορούσε να ανεγερθεί ούτε να τακτοποιηθεί.
4 Σύνδεση με τα δίκτυα. Ιδιοκτήτης προέβη στην τακτοποίηση της αυθαίρετης ιδιοκτησίας του, ωστόσο η δημοτική επιχείρηση της περιοχής του αρνήθηκε να προβεί στη σύνδεση με τα δίκτυα κοινής ωφέλειας, με την αιτιολογία ότι η ιδιοκτησία του βρίσκεται σε περιοχή προστασίας υπόγειων υδάτων (ειδικό καθεστώς προστασίας της περιοχής Λουτρακίου). Οι περιοχές προστασίας υπόγειων υδάτων δεν περιλαμβάνονται στις εξαιρέσεις υπαγωγής στη ρύθμιση των αυθαιρέτων του ν. 4014/2011.