Η αγορά μικραίνει και από το 2009 μέχρι σήμερα έχει τουλάχιστον στο εμπορικό κέντρο της Αθήνας συρρικνωθεί τουλάχιστον κατά 30%. Το πρωτόγνωρο αυτό φαινόμενο καταγράφηκε σε έρευνα που ολοκληρώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα από την οποία προέκυψε ότι το εύρος της αγοράς μειώθηκε εξαιτίας της κρίσης με αποτέλεσμα παραδοσιακοί δρόμοι –αγορές να έχουν εξαφανιστεί από το «χάρτη της εμπορικής αγοράς». Τυπικές περιπτώσεις θα πρέπει να θεωρηθούν κάθετοι δρόμοι , σε κεντρικές λεωφόρους της Αθήνας, όπως Πανεπιστημίου και Ακαδημίας αλλά ακόμα και σε αυτό το Κολωνάκι.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα , σύμφωνα με την έρευνα είναι η αγορά εμπορικών χώρων της Χαριλάου Τρικούπη -στο τμήμα από την Πανεπιστημίου μέχρι και την Ακαδημίας και της Σόλωνος-από την Πινδάρου μέχρι και την Ασκληπιού. Και οι δύο αυτές αγορές είχαν έντονη εμπορική δραστηριότητα το τελευταίο μισό αιώνα με έντονα στοιχεία εξειδίκευσης. Η μεν Χαριλάου Τρικούπη ήταν αγορά στην οποία είχαν κυρίαρχη παρουσία οι επιχειρήσεις υπόδησης η δε Σόλωνος ήταν η εναλλακτική αγορά στους ακριβούς δρόμους-πιάτσες του Κολωνακίου. Και στους δύο δρόμους η αγορά εμπορικών χώρων εξαφανίζεται καθώς τα καταστήματα όχι μόνο άδειασαν αλλά παραμένουν κενά περισσότερο από 12 μήνες παρασέρνοντας και τις γειτνιάζουσες εμπορικές αγορές . Για παράδειγμα η κρίση της Χαριλάου Τρικούπη παράσυρε και γειτονικούς δρόμους όπως για παράδειγμα τη Φειδίου και την Ζωοδόχου Πηγής όπου το ποσοστό των κενών καταστημάτων μέσα σε τρείς μόλις μήνες ξεπέρασε το 50%. Ανάλογα φαινόμενα καταγράφονται και σε κάθετους δρόμους της Σόλωνος όπου το φαινόμενο γίνονται εντονότερο όσο απομακρύνεται κανείς από την πλατεία Κολωνακίου.
«Αν μελετήσει κανείς την δομή και το προφίλ των δρόμων αυτών θα δει ανάγλυφα τις αλλαγές που έχει επιφέρει η κρίση . Για παράδειγμα, η εξαφάνιση της αγοράς δερμάτινων ειδών της Χαριλάου Τρικούπη σε συνδυασμό με την αύξηση του αριθμού των κενών γραφείων στην περιοχή είχε ως αποτέλεσμα να συρρικνωθεί μία μικρότερη αγορά- αλλά με πολύχρονη παρουσία- η οποία είχε αναπτυχθεί στην αγορά της Φειδίου δηλαδή των ειδών γραφείων και γραφικής ύλης. Παράλληλα, η κρίση της αγοράς βιβλίου οδήγησε είτε στο κλείσιμο είτε στην μεταφορά επιχειρήσεων που σχετίζονταν με την αγορά του βιβλίου και στην ερήμωση της αγοράς. Αυτό όμως που είναι αποκαλυπτικό αφορά στην αλλαγή χρήσεων αφού οι μοναδικοί μισθωτές που εμφανίζονται πλέον είναι επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος (καφέ ). Ήταν αποκάλυψη για εμάς το γεγονός ότι δύο σημεία άγκυρες στην αγορά βιβλίου λειτουργούν πλέον ως καφέ. Πρόκειται για τον εμπορικό χώρο της Φειδίου, που μέχρι πριν από λίγα χρόνια ήταν εγκατεστημένη μία επιχείρηση βιβλίων για συλλέκτες και ένα χώρο ξενόγλωσσου βιβλίου πού ήταν εγκατεστημένη στις αρχές της Ζ. Πηγής που μετατρέπεται και αυτό σε καφέ.» τόνιζε χαρακτηριστικά , ο κ. Γ. Πέραμας , ο οποίος είναι ο κεντρικός συντονιστής της έρευνας και συνέχιζε : «ειδικά στην αγορά βιβλίου ανάλογα φαινόμενα διαπιστώθηκαν σε αγορές όπως για παράδειγμα στην Μπενάκη, στην Μαυροκορδάτου και στην Ακαδημίας. Αυτό λοιπόν που είναι ανησυχητικό για το ίδιο το προφίλ της πόλης είναι η εξαφάνιση των εμπορικών εξειδικευμένων τοπικών αγορών αφού αυτό οδηγεί ολόκληρους τομείς στην ερημοποίηση , στην αλλαγή χρήσης και στην εξαφάνιση και αφήνει «ελεύθερο χώρο» για την άνθιση της εγκληματικότητας. Ήδη η πιάτσα των ναρκωτικών μεταφέρθηκε στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων με μέτωπο προς την Σόλωνος , ενώ ανάλογα φαινόμενα καταγράφονται και στην ευρύτερη περιοχή Χρ.Τρικούπη -Φειδίου-Ακαδημίας. Οι αγορές αυτές όσο λειτουργούσαν απέτρεπαν την μετακίνηση της εγκληματικότητας και κρατούσαν την πόλη …υγιή».