Nέες εμπορικές τιμές σε όλα τα ακίνητα και αγροτεμάχια της χώρας φέρνει το 2016, επηρεάζοντας άμεσα 40 φόρους και τέλη, καθώς και τα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού.
Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, σεβόμενο την απόφαση του ΣτΕ βάσει της οποίας οι αντικειμενικές αξίες που παραμένουν «παγωμένες» από το 2007 έπρεπε να είχαν αναπροσαρμοστεί από τις 21 Μαΐου, προκειμένου να μη φορολογούνται άδικα οι ιδιοκτήτες ακινήτων με «πλασματικές» τιμές, προχωρά εντός του 2016 στην υιοθέτηση του νέου μοντέλου.
Με το νέο καθεστώς εμπορικών τιμών ουσιαστικά οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων θα προσεγγίσουν τις μειωμένες εμπορικές τιμές, προκειμένου να διορθωθούν οι στρεβλώσεις που καταγράφονται σήμερα στην κτηματαγορά και οδηγούν στην υπερφορολόγηση των ιδιοκτητών και γενικότερα των φορολογουμένων.
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι με βάση τα σχέδια που επεξεργάζονται οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, για να πλησιάσουν οι αντικειμενικές αξίες τις τιμές της αγοράς θα πρέπει να υπάρξουν οριζόντιες μειώσεις από 10% έως και 25% των σημερινών αξιών.
Βέβαια, στις περιοχές όπου οι αντικειμενικές αξίες είναι μικρότερες από τις εμπορικές ενδεχομένως να μην υπάρξει καμία μεταβολή, ή οι παρεμβάσεις να είναι περιορισμένες, ενώ στις υπόλοιπες περιοχές θα γίνει οριζόντια μείωση των αντικειμενικών τιμών.
Σε καμία πάντως περίπτωση, όχι μόνο για το 2016, αλλά και για το 2017 και τα επόμενα έτη, δεν θα προβλέπονται σημαντικές αποκλίσεις στις εισπράξεις που θα προσδοκά το Δημόσιο από τα ακίνητα.
Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι με τη μείωση των αντικειμενικών αξιών η αλλαγή των τιμών εκκίνησης και των συντελεστών αυξομείωσης θα είναι τέτοια που μπορεί μεν να καταγραφεί μικρή ελάφρυνση των μικροϊδιοκτητών, ωστόσο θα φέρει περισσότερα βάρη στους «έχοντες και κατέχοντες».
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι με βάση τα σενάρια που επεξεργάζονται στο υπουργείο Οικονομικών, για το 2016 και παρά το γεγονός ότι αναζητούνται επίσης 2,65 δισ. ευρώ, μέσω του νέου φόρου ακινήτων που θα αντικαταστήσει τον ΕΝΦΙΑ, εξετάζεται ήδη η μείωση του αφορολόγητου ορίου, πάνω από το οποίο σήμερα επιβάλλεται ο συμπληρωματικός φόρος, από τις 300.000 ευρώ που είναι στις 250.000 ή 200.000 ευρώ, αλλά με συντελεστές που να ξεκινούν από το 0,3% και να φτάνουν έως και 2% για πολύ μεγάλες ακίνητες περιουσίες, ενώ σήμερα οι ισχύοντες συντελεστές κυμαίνονται από 0,1% έως και 1%.
Η συγκεκριμένη κίνηση θα οδηγήσει φυσικά σε αύξηση της φορολογίας όσων έχουν μεγάλη ακίνητη περιουσία, από την άλλη πλευρά όμως, θα ανοίξει τον δρόμο για μείωση των συντελεστών για τις κατοικίες με χαμηλή αντικειμενική αξία, έως 1.000 ευρώ/τ.μ., για τις οποίες ο συντελεστής φόρου είναι 2 έως 2,9 ευρώ ανά μέτρο, αλλά και για αύξηση των συντελεστών στα υψηλότερα κλιμάκια, π.χ. για τα ακίνητα που βρίσκονται σε περιοχές με τιμή ζώνης άνω των 2.000 ευρώ, που σήμερα κυμαίνονται από 6 έως 13 ευρώ/τ.μ.
Θα πρέπει να αναφερθεί πάντως ότι ανάλογα με τις δημοσιονομικές δυνατότητες εξετάζεται και περαιτέρω μείωση του νέου φόρου για τα κενά και μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα, αλλά ακόμη και η θέσπιση αφορολόγητου ορίου στις 30.000 - 50.000 ευρώ που θα ευνοήσει τους μικροϊδιοκτήτες.
Για το 2016 εξετάζεται η μείωση του αφορολόγητου ορίου, πάνω από το οποίο σήμερα επιβάλλεται ο συμπληρωματικός φόρος, από τις 300.000 ευρώ που είναι στις 250.000 ή 200.000 ευρώ, αλλά με συντελεστές που να ξεκινούν από το 0,3% και να φτάνουν έως και 2% για πολύ μεγάλες ακίνητες περιουσίες.
Ανοίγει ο δρόμος για μείωση των συντελεστών στις κατοικίες με χαμηλή αντικειμενική αξία έως 1.000 ευρώ/τ.μ., αλλά και για αύξηση των συντελεστών στα υψηλότερα κλιμάκια, όπως τα ακίνητα που βρίσκονται σε περιοχές με τιμή ζώνης άνω των 2.000 ευρώ