Για τους περισσότερους από εμάς είναι μία άγνωστη έννοια. Παρόλα αυτά , η κοινωνική ευαισθησία είναι η τάση που όλο και απλώνεται σε ολόκληρο τον κόσμο. Οι Κοινωνικά υπεύθυνες επενδύσεις (SRI), είναι βασισμένες σε κοινωνικές, οικολογικές ακόμα και θρησκευτικές αξίες . Πρόκειται για μια επενδυτική διαδικασία που αξιολογεί κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες, θετικά ή αρνητικά προκειμένου να προχωρήσει σε τοποθέτηση κεφαλαίων . Με απλά λόγια οι διαχειριστές επενδύσεων συχνά χρησιμοποιούν κοινωνικές και περιβαλλοντικές αναλύσεις, σε συνδυασμό με την παραδοσιακή ποσοτική ανάλυση κινητών αξιών για να πάρουν τις επενδυτικές αποφάσεις τους. Αν νομίζετε ότι πρόκειται για ένα καινούργιο «φρούτο» κάνετε λάθος. Η αξιολόγηση αυτή πηγαίνει πίσω, τουλάχιστον στους βιβλικούς χρόνους, όταν ο εβραϊκός νόμος είχε οδηγίες για το πώς να επενδύει κάποιος σύμφωνα με ηθικές αξίες.
Πιο πρόσφατα εμφανίστηκαν οι θρησκευτικοί επενδυτές που ήθελαν να αποφύγουν τις επενδύσεις σε εταιρείες που εμπλέκονται σε εξαρτησιογόνες ουσίες και σε μη αποδεκτή συμπεριφορά: αλκοόλ, καπνός και τυχερά παιχνίδια. Άλλες απεφευγαν τις εταιρίες οπλικών συστημάτων. Αν και υπάρχουν ακόμη πολλοί κοινωνικά υπεύθυνοι επενδυτές που καθοδηγούνται από τη θρησκεία, πολλοί άλλοι έχουν ευθυγραμμιστεί με τη επιλογή να επενδύουν τα χρήματά τους …περιβαλλοντικά καθώς ψάχνουν για εταιρείες που εμπλέκονται στην καθαρή ενέργεια ή άλλες τεχνολογίες που εξισορροπούν την αλληλεπίδραση μεταξύ των ανθρώπων και του περιβάλλοντος. Από τα παιδιά των λουλουδιών της δεκαετίας του '70 στους πράσινους πολιτικούς της νέας χιλιετίας, η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση επηρεάζει όλο και περισσότερους επενδυτές.
Ένα από τα πρώτα αμοιβαία κεφάλαια να είχαν ενσωματώσει τέτοιες πρακτικές είναι η Pioneer, η οποία γυρνούσε τη πλάτη σε μετοχές εταιρειών των οποίων η κύρια δραστηριότητα αφορούσε αλκοόλ ή καπνό ήδη από το 1950. Η αγορά έχει επεκταθεί από τότε έτσι ώστε να υπάρχουν περισσότερα από 200 αμοιβαία κεφάλαια που επενδύουν με ένα ή περισσότερα κοινωνικά ή περιβαλλοντικά κριτήρια. Οι επενδυτές χρησιμοποιούν πέντε βασικές στρατηγικές για να μεγιστοποιήσουν την χρηματοοικονομική αποδοτικότητα και το κοινωνικό αγαθό:
1. Έλεγχος
Αυτή είναι η διαδικασία φιλτραρίσματος που χρησιμοποιείται για την αναγνώριση ορισμένων τίτλων είτε για να αποκλείσουν είτε για να βρούν εκείνους που έχουν κοινωνικα ή / και περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά .
2.Απόρριψη
Με βάση τις προδιαγραφές που έχουν τεθεί απορρίπτονται επενδύσεις που τις αντιστρατεύονται ο τομέας του καπνού, τα τυχερά παιχνίδια, το αλκοόλ ή τα όπλα.
3. Αποδοχή
Από τον έλεγχο προκύπτουν επενδύσεις σε εταιρείες που παρουσιάζουν τα χαρακτηριστικά που έχουν προβλεφτεί, όπως περιβάλλον, εργασιακές σχέσεις κ.α. Και ακολουθεί η επιλογή μεταξύ αυτών θέτοντας και άλλα επιμέρους κριτήρια όπως ο τόπος εγκατάστασης
4. Εκποίηση
Πολλοί θεσμικοί επενδυτές κατέχουν μεγάλα πακέτα μετοχών μίας εταιρίας και για αυτό μπορεί να είναι εξαιρετικά δύσκολη και δαπανηρή η εκποίηση του. Για αυτό εξατάζεται και η παράμετρος αυτή.
5. Ενεργή συμμετοχής των μετόχων
Η ενεργός συμμετοχής των μετόχων προσπαθεί να επηρεάσει θετικά την εταιρική συμπεριφορά από την άποψη ότι η συμμετοχή των κοινωνικών επενδυτών ς μπορεί να διασφαλίσει μία υπεύθυνη κοινωνικά και