Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Ποιοί αντέχουν στην κρίση

Η εποχή που η αγορά κατοικίας είχε σχεδόν ομοιογενή συμπεριφορά έχει περάσει ανεπιστρεπτί καθώς όλα τα στοιχεία οδηγούν στο συμπέρασμα ότι οι τοπικές αγορές έχουν πλέον αυτόνομη συμπεριφορά που δεν ταυτίζεται με εκείνη της Αθήνας. Το ίδιο συμπέρασμα προκύπτει και για τους διάφορους τύπους κατοικιών καθώς  η κάθε υποκατηγορία φαίνεται ότι έχει αυτόνομη συμπεριφορά σε σχέση με τις υπόλοιπες.
Σύμφωνα με στοιχεία ερευνών  που επιβεβαιώνονται και από τις σχετικές μετρήσεις που έγιναν από την κεντρική τράπεζα ο ρυθμός μείωση των τιμών στα καινούργια διαμερίσματα και μαιζονέτες είναι σαφώς χαμηλότερος από  εκείνων που ηλικία κατασκευής άνω  των πέντε χρόνων. Όσο μάλιστα ανεβαίνει η ηλικία ενός ακινήτου τόσο  επιταχύνεται ο ρυθμός μείωση  τιμών.  Η εξέλιξη αυτή έχει δύο επιπτώσεις και συγκεκριμένα:
-Η  «ψαλίδα» των τιμών μεταξύ καινούργιων και μεταχειρισμένων η οποία είχε κλείσει έως και πριν από δύο χρόνια να ανοίγει και πάλι.
-Η  απορρόφηση του αδιάθετου αποθέματος  νέων κατοικιών να επιβραδυνθεί  αφού ένα σημαντικό ποσοστό της ζήτησης να καλύπτεται από κατοικίες μεγάλης ηλικίας. Αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η ανάκαμψη των επενδύσεων σε κατοικίες θα επιβραδυνθεί και αυτή τη φορά –τουλάχιστον- δεν θα πρέπει να είναι η αγορά κατοικίας η ατμομηχανή της ανάκαμψης.
Μεσίτες από τους οποίους ζητήθηκε να ερμηνεύσουν το γεγονός αυτό τόνιζαν ότι οφείλεται στην απροθυμία των κατασκευαστών να περιορίσουν τις απαιτήσεις τους καθώς η περισσότεροι από αυτούς δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας , ενώ δεν είναι εκτεθειμένοι σε τραπεζικό δανεισμό. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την εκτίμηση ότι ένα σημαντικό ποσοστό των πωλούμενων παλαιών συνδέεται με την κάλυψη αναγκών ρευστότητας των ιδιοκτητών τους  και ως εκ τούτου είναι περισσότεροι ελαστικοί στις διαπραγματεύσεις με τους υποψήφιους αγοραστές  δημιουργούν νέες συνθήκες στην αγορά κατοικίας τουλάχιστον στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας. Πρέπει να σημειωθεί , ότι για το 2010 όχι μόνο δεν προβλέπεται αλλαγή των συνθηκών αυτών αλλά αντίθετα  δεν είναι λίγοι που υποστηρίζουν ότι  οι τιμές τους θα υποχωρήσουν με πιο έντονους ρυθμούς εξαιτίας της αυξημένης προσφοράς. Αντίθετα , δεν αναμένεται αλλαγή στην εμπορική πολιτική των κατασκευαστών.

Αλλαγες στον ενιαίο φόρο προτείνουν οι ιδιοκτήτες

Το προσχέδιο για τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων που δόθηκε  στη δημοσιότητα δρομολογεί τη μονιμοποίηση της δήθεν «έκτακτης» φορολογίας που επιβλήθηκε στην ακίνητη περιουσία κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης , τονίζει η ΠΟΜΙΔΑ .

Από το 2014 και εφεξής, η ακίνητη ιδιοκτησία, παρότι καταματωμένη από τα αλλεπάλληλα χαράτσια, ΦΑΠ κλπ. και απαξιωμένη από την οικονομική κρίση, καλείται να πράξει το αδύνατο: Να πληρώνει έως και 4 δις ετησίως στον «Πίθο των Δαναίδων» που ονομάζεται Ελληνικό Δημόσιο… Σημαντικό για την φύση του νέου φόρου είναι το ότι, όπως σε όλη την Ευρώπη πλην Γαλλίας, κάθε περιουσιακό στοιχείο έχει τη δική του φορολογική ταυτότητα και επιβάρυνση. Αυτό είναι ένα θετικό στοιχείο που θα μπορούσε να συνεισφέρει, μαζί με τα άλλα αναγκαία μέτρα, στην επανεκκίνηση της κτηματαγοράς, και συνεπώς και ολόκληρης της οικονομίας.

Παρότι φαίνεται ως δήθεν αναλογικός, ο προτεινόμενος ΕΝΦΑ έχει ενσωματωμένη όχι μόνον έντονη προοδευτικότητα, αλλά κυριολεκτικά αρπακτικότητα, ιδιαίτερα στα - σήμερα αζήτητα - οικόπεδα. Τα «σταυρό του μαρτυρίου» εξακολουθεί να αίρει η αστική ακίνητη ιδιοκτησία ενώ η συνεισφορά της καθαρά αγροτικής έχει προφανώς συμβολικό και μόνον χαρακτήρα. Συνεπώς το προσχέδιο έχει ανάγκη από άμεσες αλλαγές που θα μπορούσαν να βελτιώσουν την όποια εισπραξιμότητά του, χωρίς να στείλουν στρατιές ιδιοκτητών στις φυλακές της χώρας μας. Ενδεικτικά η ΠΟΜΙΔΑ αναφέρει  τις εξής απόλυτα αναγκαίες παρεμβάσεις:

*Τα μακροχρόνια ξενοίκιαστα ακίνητα πρέπει να εξομοιωθούν με τα ημιτελή και να φορολογούνται με το 40% της φορολογικής επιβάρυνσης της οικείας ζώνης.

*Οι φορολογικοί συντελεστές για τα οικόπεδα πρέπει να μειωθούν στο μισό από όσο προβλέπει το προσχέδιο, δεδομένου ότι επιβαρύνονται πέραν πάσης πραγματικότητας. Σε πολλά από αυτά ο συντελεστής αξιοποίησης οικοπέδου (ΣΑΟ) πρέπει να μειωθεί στο επίπεδο του ισχύοντος Συντελεστή Δόμησης (ΣΔ) διότι στο λογισμικό του Ε9 έχει οριστεί αυθαίρετα και με απόλυτη αδιαφάνεια σε τιμή πολύ μεγαλύτερή του, με αποτέλεσμα να πολλαπλασιάζεται η φορολογική επιβάρυνση.

* Για τα κάθε είδους διατηρητέα και ιστορικά κτίρια να καθοριστεί μειωτικός συντελεστής 0,40. *Να αντικατασταθούν οι βεβαιώσεις των Δ.Ο.Υ. που ζητούνται για σύνταξη συμβολαίων ή άσκηση κάθε είδους αγωγών, με αυτόματα εκδιδόμενες βεβαιώσεις από την ιστοσελίδα της Γ.Γ.Π.Σ., ιδιαίτερα για δίκες ασφαλιστικών μέτρων και αποβολής δύστροπων μισθωτών. Είναι δυνατόν για τέτοιες δίκες με μηνιαίο μίσθωμα π.χ. 200 ευρώ, να πρέπει ο ιδιοκτήτης - θύμα να εκλιπαρεί στις ουρές των εναπομεινασών Δ.Ο.Υ. για δύο βεβαιώσεις, εισοδήματος και Ενιαίου Φόρου

*Να διατηρεί το δικαίωμα μείωσης του φόρου σύμφωνα με τα καθοριζόμενα κριτήρια και όποιος φορολογούμενος έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο, προερχόμενες όμως από ανεξόφλητο ΦΑΠ, ΕΕΤΑ, και ΕΕΤΗΔΕ 2011-2013, από φόρους δηλαδή που βεβαιώθηκαν μέσα στο εφετεινό φορολογικό «τσουνάμι».

*Να καθοριστεί ποσοστό έκπτωσης 10% σε όσους κατορθώσουν να εξοφλήσουν εφάπαξ το φόρο, και όχι η προβλεπόμενη συμβολική έκπτωση 1,5%.

*Να αναγνωριστεί επί τέλους το μονομερές δικαίωμα των φορολογουμένων, να εκχωρήσουν στο Δημόσιο ακίνητο πλήρους κυριότητάς τους κατά 100%, για την εξόφληση οφειλομένων φόρων ΕΝΦΑ, ΦΑΠ, ΕΕΤΑ και ΕΕΤΗΔΕ των ιδίων και των μελών της οικογενείας τους, ποσού άνω των 50.000€ για το οποίο προβλέπεται εκτός από πλειστηριασμό περιουσίας, και φυλάκιση τριών (3) ετών, αν αποδεδειγμένα στερούνται μετρητών Τυχόν υπερβάλλον ποσό να συμψηφίζεται με οφειλές φόρων των έως και δύο επομένων ετών.

Τα "μυστικά" του ενιαίου φόρου

Οι ιδιοκτήτες ακινήτων οι οποίοι αδυνατούν να καταβάλλουν με μετρητά τον Ενιαίο Φόρο θα έχουν τη δυνατότητα να εξοφλούν το σύνολο ή μέρος του οφειλόμενου φόρου με μεταβίβαση σε τρίτο της πλήρους κυριότητας του ακινήτου. Ταυτόχρονα θα εκχωρούν στο ελληνικό Δημόσιο την απαίτηση καταβολής του τιμήματος ή μέρους του τιμήματος Εξάλλου απαγορεύεται η σύναψη συμβολαίου χωρίς την προσκόμιση αποδεικτικού πληρωμής του φόρου. Συμβολαιογράφοι και υποθηκοφύλακες που παραβαίνουν την ρύθμιση αυτή τιμωρούνται με πρόστιμο 5.000 ευρώ.

Παράλληλα, για τις επιχειρήσεις το νομοσχέδιο δεν είναι τόσο άτεγκτο όσο για την ίδιωτική περιουσία καθώς:

-παρέχεται ετήσια αναστολή στην πληρωμή του φόρου

-το ποσό του φόρου χρακτηρίζεται ως δαπάνη και ως εκ τούτου περιορίζει το φόρο εισοδήματος.

Αυτο προβλέπεται στο νομοσχέδιο για τον ενιαίο φόρο που αναμένεται να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή. Ειδικότερα όπως προβλέπεται

: 1. χορηγείται έκπτωση 50% στο φορολογούμενο, την σύζυγο και τα εξαρτώμενα τέκνα της οικογένειάς του επί του ενιαίου φόρου ακινήτων, αν διαπιστώνεται οικονομική αδυναμία πληρωμής της συνολικής οφειλής. Η έκπτωση χορηγείται σε ετήσια βάση εφόσον πληρούνται σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις:

- Το συνολικό φορολογητέο οικογενειακό εισόδημα του προηγούμενου φορολογικού έτους δεν υπερβαίνει τις επτά χιλιάδες ευρώ προσαυξημένο κατά χίλια ευρώ για τον/την σύζυγο και κάθε εξαρτώμενο μέλος,

- το σύνολο της επιφάνειας των κτισμάτων και των γηπέδων στα οποία κατέχουν δικαιώματα δεν υπερβαίνει τα 150 τμ προκειμένου για κτίσματα, ή τα 500 τμ προκειμένου για οικόπεδα, ή τα 6 στρέμματα προκειμένου για γήπεδα εκτός σχεδίου πόλεως ή οικισμού , και

- ο φορολογούμενος, ο/η σύζυγος και τα εξαρτώμενα τέκνα της οικογένειάς του δεν έχουν ή δεν ευθύνονται με ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο και τα Ασφαλιστικά Ταμεία.

2. χορηγείται πλήρη απαλλαγή από τον φόρο εφόσον πληρούνται σωρευτικά τα παραπάνω κριτήρια και ο αριθμός των εξαρτώμενων τέκνων ισούται ή υπερβαίνει τα τρία.

3. για νομικά πρόσωπα χορηγείται ετήσια αναστολή πληρωμής του φόρου ( έως και τρεις φορές σε 10 χρόνια) εφόσον πληρούνται σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:

- Ο συνολικός κύκλος εργασιών του νομικού προσώπου κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος δεν υπερβαίνει το δεκαπλάσιο του συνολικού φόρου,

- ο συνολικός κύκλος εργασιών έχει παρουσιάσει μείωση μεγαλύτερη του 30 % και

- δεν υπάρχουν ή δεν ευθύνεται για ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο και τα Ασφαλιστικά Ταμεία.

Όπως προβλέπεται στο νομοσχέδιο ο φόρος καταβάλλεται εφάπαξ μέχρι την τελευταία εργάσιμη για τις δημόσιες υπηρεσίες ημέρα του επόμενου μήνα από την έκδοση της πράξης προσδιορισμού του ή σε δόσεις μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του Δεκεμβρίου του ίδιου έτους. Αν ο υπόχρεος καταβάλλει εφάπαξ το σύνολο του φόρου, μέσα στην προθεσμία καταβολής της πρώτης δόσης, παρέχεται έκπτωση 1,5% Στο μεταξύ, σύμφωνα με τις διευκρινίσεις που δίνει το υπουργείο Οικονομικών:

Για τις κατοικίες: - στις πρώτες 5 ζώνες των συντελεστών προσδιορισμού του φόρου βρίσκεται το 85% των κτιρίων. - μόλις το 0,6% των μονοκατοικιών θα πληρώσει μεγαλύτερο φόρο σε σχέση με τον προηγούμενο. Σε πολλές περιπτώσεις, κυρίως όταν πρόκειται για οικοδομές της τελευταίας 10ετίας, επειδή η ΔΕΗ υπολόγιζε κύριους και βοηθητικούς χώρους ενιαία, και τώρα αυτό διαχωρίζεται, θα προκύπτει χαμηλότερος φόρος.

Για τα οικόπεδα:

- Το 75% των οικοπέδων βρίσκονται σε ζώνες που πληρώνουν μέχρι 250 ευρώ το στρέμμα

- Συνήθως οι εκτάσεις στα αστικά οικόπεδα δεν είναι μεγάλες και πολλές φορές οι συνδικαιούχοι μοιράζονται τον φόρο. Η όποια φορολογία μένει για αστικό οικόπεδο στο οποίο υπάρχει κτίσμα είναι μειωμένη κατά 25%.

- στα νομικά πρόσωπα ο φόρος εκπίπτει ως δαπάνη και άρα το ποσό που καταβάλλεται είναι μειωμένο κατά 26% - σε αγροτεμάχια που έχουν μέσα κτίριο, μπορεί να χαρακτηριστεί ως βοηθητικό κτίριο και να πληρώνει φόρο 10% Για τα γήπεδα εκτός σχεδίου (αγροτεμάχια):

- Το 90% των μην αστικών οικοπέδων βρίσκεται μέσα στις 3 πρώτες ζώνες όπου η τιμή διαμορφώνεται στα 1,5 έως 2,25 ευρώ ανά στρέμμα. Υπάρχουν συνολικά 10 ζώνες

- για βοηθητικό χώρο σε αγροτεμάχιο θα καταβάλλεται φόρος 10%

- τα μαντριά θα πληρώνουν κανονικό φόρο

Ποιοι δεν απαλλάσσονται και φορολογούνται για πρώτη φορά: Κόμματα, Συνδικαλιστικές οργανώσεις, κτίρια Νοσοκομείων που αξιοποιούνται εμπορικά, ακίνητα και εκτάσεις επιταγμένες από το στρατό, η Τράπεζα της Ελλάδος και οι Ανώνυμες εταιρείες του Δημοσίου.

Δυο χρονια απούλητα

«Οι αγορές ακινήτων είναι μειωμένες τουλάχιστον κατά 30% σε σύγκριση με πέρυσι και με τα σημερινά δεδομένα δεν υπάρχουν ούτε και αμυδρές ενδείξεις ότι η τάση αυτή θα ανατραπεί τουλάχιστον μέχρι το τέλος του χρόνου». Την εκτίμηση αυτή διατυπώνουν μεσίτες που δραστηριοποιούνται στην αγορά της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης αναφερόμενοι στην μέχρι στιγμής πορεία και τις προοπτικές της αγοράς κατοικίας. Σύμφωνα με τις απόψεις των ίδιων μεσιτών η αγορά κινείται πλέον με δύο «ταχύτητες» . Η μία « ταχύτητα» αφορά σε ακίνητα τα οποία δεν χαρακτηρίζονται ως προνομιακά και για τα οποία σε συνδυασμό με τις εκτός αγοράς τιμές που ζητούν οι ιδιοκτήτες τους μπορούν να μείνουν αδιάθετα ακόμα και για 2 χρόνια. Η προσπάθεια όπως επισήμαιναν είναι δύσκολη για τα συγκεκριμένα ακίνητα ακόμα και στην περίπτωση που ο πωλητής αποφασίσει να ρίξει την τιμή πώλησης στα επίπεδα της αγοράς αφού η έκθεση τους για μεγάλο χρονικό διάστημα έχει ως αποτέλεσμα να «καεί» το ακίνητο. Στην δεύτερη κατηγορία είναι τα προνομιακά ακίνητα τα οποία πωλούνται άμεσα αφού για αυτά πάντα υπάρχει αγοραστής . Πρέπει να σημειωθεί , ότι ανάλογη είναι και η εικόνα που έχει διαμορφωθεί και στις τοπικές αγορές. Σε κάποιες από αυτές οπως για παράδειγμα στο κέντρο της Αθήνας και στα βορειανατολικά προάστεια της Αττικής και της Θεσσαλονίκης πάντα υπάρχει ζήτηση ενώ σε κάποιες άλλες που χαρακτηρίζονται ως υποβαθμισμένες η ζήτηση είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Μεσίτης από την Θεσσαλονίκη μάλιστα αναφέρθηκε στο παράδειγμα ενός διαμερίσματος στο κέντρο της πόλης με απρόσκοπτη θέα στην θάλασσα που πουλήθηκε σε 1 εβδομάδα.

 

Αρνητικό ρεκορ στις μεταβιβάσεις

Όλες οι πληροφορίες που αφορούν στην πορεία της αγοράς ακινήτων είναι αποκαρδιωτικές. Οι αγοραπωλησίες αναμένεται φέτος ότι θα σημειώσουν  αρνητικό ρεκορ δεκαετίας. Το αδιάθετο απόθεμα με δεδομένες τις σημερινές συνθήκες που  επικρατούν στην αγορά ακόμα και με το πιο αισιόδοξο σενάριο δεν πρόκειται να απορροφηθεί πριν το 2012 εκτός και αν η αγορά αρχίσει και «τρέχει» με τις ταχύτητες του 2005. ΟΙ εισροές κεφαλαίων για αγορά ακινήτων από το εξωτερικό έχει φθάσει στο ναδιρ . Η βιομηχανική δραστηριότητα που σχετίζεται με την οικοδομή  έχει περιοριστεί κατά 25% περίπου . Αυτά είναι μερικά από τα  συμπτώματα της κρίσης η οποία δυστυχώς έχει περάσει στον πυρήνα της οικονομίας επηρεάζοντας την ανάπτυξη , τα δημόσια έσοδα , την απασχόληση και την επιχειρηματικότητα.  Όλα δείχνουν ότι η κρίση δεν επηρέασε την επιφάνεια της αγοράς δηλαδή τις τιμές αλλά πέρασε πιο βαθειά αφού έπληξε τον παραγωγικό ιστό της οικονομίας. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι οι λεγόμενοι μηχανισμοί αυτορύθμισης δεν φαίνεται να βρίσκουν εφαρμογή στην ελληνική πραγματικότητα. Στις ΗΠΑ για παράδειγμα η θεαματική μείωση του συνολικού  κόστους απόκτησης κατοικίας δελέασε αρκετούς αγοραστές  για να επανέλθουν στην αγορά. Στην Ελλάδα όμως δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Με απλά λόγια  αυτό που έλεγαν οι κλασσικοί οικονομολόγοι ότι η αγορά από μόνη της βρίσκει το δρόμο της διαψεύστηκε από το ελληνικό μοντέλο της αγοράς. Κάποιοι ευλόγως θα αναρωτηθούν : Τι πρέπει να γίνει λοιπόν;  Η μία λύση είναι το κράτος να κοιτάει απαθές την κατρακύλα ελπίζοντας ότι  πάτος του βαρελιού δεν είναι μακριά και μάλιστα να ωθεί την αγορά ακόμα χαμηλότερα με τις πολιτικές του.  Αν όμως γίνει αυτό οι ανακατατάξεις στην ελληνική οικονομία θα  είναι τόσο σφοδρές ώστε πολλοί λίγοι θα αντέξουν το σοκ. Η δεύτερη λύση είναι να ενισχύσει με όποιο τρόπο θεωρεί πρόσφορο την αγορά.  Η είσοδος νέων ομάδων αγοραστών , η στοχευμένη πολιτική  κατοικίας , το άνοιγμα της ελληνικής αγοράς στο εξωτερικό, η θέσπιση κινήτρων για να ανακατασκευές /αναπαλαιώσεις παραδοσιακών και διατηρητέων ακινήτων που βρίσκονται είτε σε αστικά κέντρα είτε σε οικισμούς της περιφέρειας μπορεί να δώσει ανάσα ζωής στην βιομηχανία , στην  απασχόληση και σε τοπικές οικονομίες.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki